– Trist og underlig politisk spill om lærerne

Sirkuset fortsetter på Stortinget og forvirringen er total, mener SL-leder Anne Finborud etter Venstres utspill om kompetansekravene.   I Politisk kvarter på NRK fredag…

12. februar 2016

Politikerne har ikke skjønt hva de har vært med på å vedta, da kompetansekrav med tilbakevirkende kraft ble vedtatt i Stortinget, mener SL-leder Anne Finborud. (Foto: Stortinget)

I Politisk kvarter på NRK fredag morgen mente Venstres Iselin Nybø at det er på tide å forandre stortingsvedtaket om kompetansekrav for lærere.

– Det har vært mye uro. Vi må slutte å diskutere bare spillet, sa Nybø, nestleder i utdanningskomiteen på Stortinget, i en debatt med stortingsrepresentant Henrik Asheim (H).

Iselin Nybø støtter fortsatt tanken om at kompetansekravene skal gjelde alle lærere i skolen, men mener hver enkelt lærer skal ha rett til å undervise de ti kommende årene selv om vedkommende ikke fyller kompetansekravene, melder NRK.

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud, er ikke begeistret over Venstres forslag:

Iselin Nybø og Venstre vil endre lærerloven. (Foto: Tone Staven/Venstre)

– Dette fører til enda mer rot. Sirkuset fortsetter på Stortinget! Og nå ordlegger politikerne seg som om dagens lærere ikke har kompetanse i det hele tatt.

Finborud viser til at Iselin Nybø også foreslår at ansvaret for å innfri de nye kompetansekravene skal flyttes fra kommunene til den enkelte lærer.

– Det er vanskelig å tro at dette er et seriøst forslag, sier Finborud.

Uenig med sitt eget direktorat

NRK fortalte torsdag om forvirringen som er total etter Stortingets vedtak i fjor:

Utdanningsdirektoratet og kunnskapsministeren har to ulike forståelser av regelverket. Direktoratet mener lærere som ikke har tatt videreutdanning for å fylle kompetansekravene må vike for lærere som fyller kravene. Det var ikke det statsråd Isaksen ønsket:

– Hvis en lærer har undervist i matte i 20 år, men realistisk sett ikke kan ta etterutdanning før om tre år, så skal ikke læreren fjernes fra undervisningen nå. Det har vært klart lagt opp hele tiden, sa kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en debatt med Aps Trond Giske i Politisk kvarter tirsdag.

I den debatten kom det for øvrig fram at Giske og Arbeiderpartiet føler seg ført bak lyset fordi Stortinget umulig kunne skjønne at de nye kompetansekravene til lærerne skulle bli iverksatt umiddelbart.

Torsdag kom altså Utdanningsdirektoratet på banen, i en e-post til NRK: «Har rektor to lærere, begge tilsette, der A oppfyller kravene og B ikke gjør det, må rektor gi faget til lærer A».

Kunnskapsministeren har nå lovet å lage et nytt og tydeligere rundskriv, slik at det skal bli enklere å forstå hvordan reglene skal tolkes.

– Gjenopprett tilliten

Anne Finborud mener debattene i Politisk kvarter avslører at politikerne ikke har skjønt hva de har vært med på å vedta, da kompetansekrav med tilbakevirkende kraft ble vedtatt i Stortinget.

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud.

– Trist og underlig. Kompetansekravene har ført til et politisk spill som helt åpenbart rammer lærernes omdømme. Det eneste fornuftige nå er å reversere junivedtaket og heller snakke opp lærerne. Sats heller på løpende etter- og videreutdanningstilbud. Lærerne har fått nok nå, sier SL-lederen.

Hun krever at et samlet Storting gjenoppretter tilliten til lærerne.

– Debatten avslører at stortingspolitikerne ikke klarer å fange opp det som skjer på arbeidsplassen, altså i skolen. Dette minner nå mer og mer om et politisk sirkus, der de politiske motsetningene er helt uforståelige for folk flest. Det politikerne krangler om nå, vil ikke forandre på praksisen, sier Finborud.

FAKTA: Nye kompetansekrav for lærere

• Stortinget besluttet i juni i fjor å øke kravene til faglig fordypning for lærere som skal undervise i norsk, matematikk, engelsk, samisk og tegnspråk.
  • Lærere på barneskolen må ha minst 30 studiepoeng for å kunne undervise i ett av disse fagene. Lærere på ungdomsskolen må ha mist 60 studiepoeng.
  • Kravene ble innført fra 1. august 2015.
  • Kommunene har ti år på seg til å sørge for at alle lærerne oppfyller kravene.
  • Ifølge tall fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI) fra desember 2015 oppfyller ikke 33.255 av lærerne som i dag underviser i disse fagene, de nye kompetansekravene.
  • Dette gjelder 48 prosent av engelsklærerne, 38 prosent av matematikklærerne og 26 prosent av norsklærerne, ifølge GSI-tallene. (Kilde: NTB)

Relevante lenker:
– Gjenopprett tilliten til lærerne
SL:
Glad for at Ap vil vurdere lærerkrav på ny
– Stortinget må reversere junivedtaket
SL: – Norske lærere fortjener å bli lyttet til
SL: Står fast på at kompetansekrav skal ha tilbakevirkende kraft
SL: – Seig kamp om lærernes kompetanse
SL: Krever at lærerne påskiltes igjen
SL: Nei til nye kompetansekrav for lærere
SL: – Krav til lærerne i strid med grunnloven
SL: – Svekker lærernes stillingsvern
SL: – Opplever at jeg ikke er god nok
SL: – Feil å «avskilte» allmennlæreren
SL: Lærer – et framtidig deltidsyrke?
SL: – Har krav på fullfinansiert videreutdanning
SL: – Statsråden skaper uro i skolen
SL: Nye krav om relevant kompetanse for å undervise

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]