– Gjenopprett tilliten til lærerne

9. februar 2016

SL-leder Anne Finborud krever at et samlet Storting gjenoppretter tilliten til lærerne. (Foto: SL)

Kompetansekrav med tilbakevirkende kraft forvirrer selv politikerne som har vedtatt ordningen, sier SL-leder Anne Finborud. Hun krever at et samlet Storting gjenoppretter tilliten til lærerne.

I Politisk kvarter på NRK tirsdag morgen, kom det fram at Trond Giske og Arbeiderpartiet føler seg ført bak lyset fordi Stortinget umulig kunne skjønne at de nye kompetansekravene til lærerne skulle bli iverksatt umiddelbart.

– Da saken ble behandlet i Stortinget ble vi fortalt at det skulle være en 10 års overgangsperiode som skulle gjøre at lærere som ikke hadde den kompetansen og fordypningen skulle få tid til å ta den. Så viser det seg at dette blir iverksatt på skolene umiddelbart, sa Giske som omtalte «prosessen» som dårlig politisk håndverk.

– Avskiltes allerede i dag

Ap-nestlederen og lederen av Utdanningskomiteen avviser at han visste at forskriften skulle gjelde fra 1. august 2015:

SL Østfold debatt4
Ap-nestleder Trond Giske. (Foto: SL)

– Det skulle være en overgangsperiode på 10 år, men vi ser nå at lærere avskiltes allerede i dag, sa Giske. Han er spesielt bekymret over at lærere med fullverdig kompetanse skal gå foran lærere som ikke har det.

– Lærere som kanskje har 20 års erfaring i enkelte fag får nå ikke lenger lov til å undervise. Det er faktisk forbudt hvis det er andre på skolen som har den kompetansen som kreves. Det vil si at en nyutdannet lærer med de rette studiepoengene vil gå foran en lærer som har undervist et helt liv, sa Giske i Politisk kvarter, ifølge NRK.

– Utrolig anklage

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, som også deltok i debatten, synes det er en «utrolig anklage» Giske kommer med:

Det er gledelig at Torbjørn Røe Isaksen realiserer noe partene har jobbet med i mange år, mener SL.
Statsråd Torbjørn Røe Isaksen. (Foto: SL)

– At et stort, seriøst og styringsdyktig parti ikke har sett hva de har stemt for synes jeg er veldig rart. Av praktiske årsaker kan vi ikke tilby alle lærere etterutdanning i løpet av ett år. Derfor får skolene mulighet til å gi dispensasjon fra kravet. Hvis en lærer har undervist i matte i 20 år, men realistisk sett ikke kan ta etterutdanning før om tre år, så skal ikke læreren fjernes fra undervisningen nå. Det har vært klart lagt opp hele tiden, sa Røe Isaksen.

– Politisk sirkus

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud, mener debatten i Politisk kvarter forsterker synet om at junivedtaket om tilbakevirkende kraft må reverseres.

– Debatten avslører at stortingspolitikerne ikke klarer å fange opp det som skjer på arbeidsplassen, altså i skolen. Dette minner nå mer og mer om et politisk sirkus, der de politiske motsetningene er helt uforståelige for folk flest. Det politikerne krangler om nå, vil ikke forandre på praksisen, sier Finborud.

– Politikerne bør heller konsentrere seg om å fortsette arbeidet med å styrke etter- og videreutdanningen. De må ha tillitt til at partene på skolen løser dette på en slik måte at lærerne i den norske lærerstanden samlet sett har høyt kompetansenivå. Nå bidrar de bare til å forvirre.

Anne Finborud gjentar at hun ikke er for realkompetansevurdering:

– En slik vurdering vil gi 1.000 ulike løsninger rundt omkring i landet. Det vil frata de sentrale politikerne muligheten til å styre Skole-Norge. SL mener mer enn noen gang at den eneste kloke løsningen er å reversere vedtaket om tilbakevirkende kraft.

FAKTA: Nye kompetansekrav for lærere

• Stortinget besluttet i juni i fjor å øke kravene til faglig fordypning for lærere som skal undervise i norsk, matematikk, engelsk, samisk og tegnspråk.
  • Lærere på barneskolen må ha minst 30 studiepoeng for å kunne undervise i ett av disse fagene. Lærere på ungdomsskolen må ha mist 60 studiepoeng.
  • Kravene ble innført fra 1. august 2015.
  • Kommunene har ti år på seg til å sørge for at alle lærerne oppfyller kravene.
  • Ifølge tall fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI) fra desember 2015 oppfyller ikke 33.255 av lærerne som i dag underviser i disse fagene, de nye kompetansekravene.
  • Dette gjelder 48 prosent av engelsklærerne, 38 prosent av matematikklærerne og 26 prosent av norsklærerne, ifølge GSI-tallene. (Kilde: NTB)

Relevante lenker:
SL:
Glad for at Ap vil vurdere lærerkrav på ny
SL:
– Stortinget må reversere junivedtaket
SL: – Norske lærere fortjener å bli lyttet til
SL: Står fast på at kompetansekrav skal ha tilbakevirkende kraft
SL: – Seig kamp om lærernes kompetanse
SL: Krever at lærerne påskiltes igjen
SL: Nei til nye kompetansekrav for lærere
SL: – Krav til lærerne i strid med grunnloven
SL: – Svekker lærernes stillingsvern
SL: – Opplever at jeg ikke er god nok
SL: – Feil å «avskilte» allmennlæreren
SL: Lærer – et framtidig deltidsyrke?
SL: – Har krav på fullfinansiert videreutdanning
SL: – Statsråden skaper uro i skolen
SL: Nye krav om relevant kompetanse for å undervise[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]