– Krav til lærerne i strid med grunnloven

Kompetansekrav til lærerne gitt med tilbakevirkende kraft er i strid med paragraf 97 i Norges grunnlov, mener Skolenes landsforbund (SL).   Siden 1. januar…

22. november 2015

Kompetansekravet til lærere er i strid med grunnloven når det ikke bare gjelder nyutdannede, mener Skolenes landsforbund. (Foto: Pixabay)

Siden 1. januar 2014 har det vært krav om at nyutdannede lærere må ha et visst antall studiepoeng i et fag for å få lov til å undervise i det.

15. juni i år vedtok Stortinget at dette kravet skal gjelde alle lærere, også de som har undervist i skolen i mange år.

– Ikke nok med at kompetansekrav med tilbakevirkende kraft svekker tilsettingsvilkårene for tusenvis av lærere, er Stortingets vedtak i strid med grunnloven, sier SL-leder Anne Finborud og utdyper:

– Paragraf 97 i Norges grunnlov er krystallklar. Den bestemmer at ingen lover kan vedtas med tilbakevirkning. Det vil si at nye lover som vedtas kun skal gjelde på forhold fra vedtakelsesdato og fremover i tid – ikke bakover i tid som er tilfellet med de nye kompetansekravene, sier Finborud.

SL krever at politikerne på Stortinget må omgjøre vedtaket om tilbakevirkende kraft.

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud.

– Stortinget må videreføre unntaksbestemmelsene som har vært knyttet til loven, og innse at det er begått en feil som har avskiltet tusenvis av lærere over natten. De har ikke lenger godkjent utdannelse til å undervise, noe som gjør dem usikre og frustrerte, sier Anne Finborud.

SL-lederen understreker at Skolenes landsforbund siden 2011 har kjempet mot de nye kompetansekravene, og mener tidligere ordning med etter- og videreutdanning for lærere var god nok.

Om lag 29.000 lærere som underviser i grunnskolen i dag oppfyller ikke de nye kompetansekravene for å undervise i minst ett av fagene norsk, engelsk, matematikk eller samisk.

Relevante lenker:
NRK Sogn og Fjordane: Ingen krav til vikarar når lærarane må på skulebenken
SL: – Svekker lærernes stillingsvern
SL: Lærer – et framtidig deltidsyrke?
SL: – Har krav på fullfinansiert videreutdanning
SL: Signerte strategi for videreutdanning
SL: Nye krav om relevant kompetanse for å undervise
SL: – Statsråden skaper uro i skolen