– Opplever at jeg ikke er god nok
Hovedtillitsvalgt for Skolenes landsforbund i Dønna, Øyvind Karlsen, ble diskvalifisert fra å undervise i basisfag fra 1. august. Omtrent 29.000 lærere som underviser…
12. november 2015
Runar Nørstad
Hovedtillitsvalgt for Skolenes landsforbund i Dønna, Øyvind Karlsen, ble diskvalifisert fra å undervise i basisfag fra 1. august.
Omtrent 29.000 lærere som underviser i grunnskolen i dag oppfyller ikke de nye kompetansekravene for å undervise i minst ett av fagene norsk, engelsk, matematikk eller samisk, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.
Øyvind Karlsen, som er SL-tillitsvalgt, har undervist i 16 år, og er i dag lærer ved Dønna ungdomsskole på Helgeland i Nordland, skriver Kommunal Rapport.
Han har kompetanse i til å undervise i norsk, men i matematikk har han en kvartårsenhet. Det betyr at han mangler 15 studiepoeng for å undervise i faget på barneskoler og 45 studiepoeng for å undervise i matematikk på ungdomsskoler.
Må skatte av studiebeløpet
Karlsen er kontaktlærer i 7. trinn og underviser fortsatt i matematikk, for lærerne har ti år på seg til å oppfylle kravet. Likevel synes han at situasjonen er vanskelig.
– Jeg opplever at jeg ikke er god nok, sier han til Kommunal Rapport.
– Er det ikke rimelig at lærere skal oppdatere kunnskapene sine?
– Jo, vi må oppdatere oss som andre yrkesgrupper. Det jeg reagerer på, er at oppdateringen er et spleiselag. Vi får ikke dekket den tiden vi trenger for å oppfylle kravet. Jeg har kommet inn på et nettbasert studie i matematikk ved Universitetet i Tromsø og har fått 100.000 kroner fra Utdanningsdirektoratet. Vi betaler skatt av beløpet. Studiet jeg tar legger opp til 15 til 20 timer studietid i uka i studietid, mens 70.000 kroner kun holder til 34–40 studiedager.
Lærerne får beløpet i to omganger.
– Den siste delen får vi etter at vi har bestått eksamen. Men vi kan bli syke eller ikke bestå eksamen. Vi kan også bli pålagt å betale tilbake det vi har fått og brukt, sier Karlsen.
- Øyvind gikk ut av den forrige utdanningsmodellen for lærere: Les hele saken i Kommunal Rapport
Relevante lenker:
Kommunal Rapport: Tar omkamp om kompetansekrav for lærere
SL: Nei til nye kompetansekrav for lærere
SL: – Feil å «avskilte» allmennlæreren
SL: Lærer – et framtidig deltidsyrke?
SL: – Har krav på fullfinansiert videreutdanning