– Våre medlemmer skal ha sin del av «kaka»

– Skolenes landsforbund skal bidra med mye god skolepolitikk de neste fire årene. Nå har vi gode vedtak og et nytt prinsipp- og handlingsprogram med oss fra landsmøtet, basert på gode innlegg og debatter. Medlemmene skal ha en rettferdig lønnsutvikling, sa forbundsleder Mette Johnsen Walker i sin avslutningstale.

13. november 2021

Forbundsleder Mette Johnsen Walker takker landsmøtet for gode innlegg og gode debatter, i sin avslutningshilsen fredag. (Foto: SL)

Skolenes landsforbund har vært samlet til landsmøte i Sarpsborg onsdag til fredag denne uken.

Forbundslederen benyttet anledningen til å takke landsmøtet for et stort engasjement fra talerstolen.

– Vi har mye med oss fra Sarpsborg, som vi skal formidle videre inn til regjeringen. Takk for det, sa Mette Johnsen Walker.

Sentrale forhandlinger

Hun nevnte spesielt besøket fra Fagforbundets leder Mette Nord onsdag, som innledet om frontfaget og betydningen «faget» har inn i den norske modellen. Nord, som også er leder i forhandlingssammenslutningen LO Kommune, der Skolenes landsforbund er part, fikk en klar melding med seg hjem fra landsmøtet i SL foran vårens hovedoppgjør: LO må vedta en uttalelse hvor all lønnsøkning skal komme sentralt.

– Der er et sterkt signal som vi nå har med oss inn i de kommende forhandlingene. Vi skal jobbe kun for sentrale tillegg i kommunal sektor, sa Johnsen Walker til applaus fra salen.

– Våre medlemmer skal ha en rettferdig lønnsutvikling, og de skal ha sin del av «kaka». Da kan vi ikke splitte opp rammen til noe sentralt og noe lokalt, der «lokalt» får mindre. Da får ikke alle våre medlemmer sin rettferdige del av lønnsrammen. Det må vi sikre!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det er fattet mange gode vedtak på landsmøtet som vi tar med oss i det videre arbeidet, også inn mot regjeringen, sa forbundsleder Mette Johnsen Walker i sin avslutningshilsen. (Foto: SL)

Grunnfjellet i velferdsstaten

Frontfagsmodellen er avhengig av at vi også føler at den er rettferdig for våre medlemmer, understreket Johnsen Walker og reklamerte for forbundets nye podkast, «SL-podden: fra grasrota til Youngstorget», der en av episodene omhandler nettopp frontfagsmodellen.

– Lytt til den podkasten om frontfagsmodellen. Den er grunnfjellet i den norske velferdsstaten. Er det noe dere lurer på om frontfaget, ta en telefon til forbundsledelsen. Still spørsmål, så skal vi svare så godt vi kan. Mitt største ønske akkurat nå, er at dere setter dere godt inn i frontfagsmodellen og diskuterer den med kollegaer, også fra Utdanningsforbundet og Lektorlaget, sa forbundslederen og høstet ny applaus.

Podcasten «Hva betyr frontfaget for lærerlønna?» finner du her

Organisasjonsfrihet i Oslo?

Forbundslederen kom også inn på kampen for partsrettigheter i Oslo kommune. Slik situasjonen er i dag, har Utdanningsforbundet monopol ved forhandlingsbordet når det gjelder lærernes arbeidstid, noe Skolenes landsforbund har reagert på en rekke ganger tidligere.

– I Oslo, må de tillitsvalgte i Skolenes landsforbund, Creo og Lektorlaget sitte på gangen når det diskuterer arbeidstid. Det er helt utrolig, og vi faktisk ikke ha det sånn. Dette rammer organisasjonsfriheten. Jeg kan love delegasjonen fra Oslo at vi fra sentralt hold skal hjelpe til for finne en rettferdig løsning.

Viktige møtested for HTV-ene

Hun skrøt også av samlingene til de hovedtillitsvalgte på fylkesnivå, som blant annet har satt et kritisk søkelys på utfordringer relatert til det skoleadministrative systemet Visma InSchool og nå sist hvordan fylkeskommunenes kutt rammer de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. Målsettingen er å få opp et lignende møtested også for hovedtillitsvalgte på kommunalt nivå, ifølge Johnsen Walker.

Forbundslederen roste også sammensetningen til det nye teamet, som ble valgt på del 1 av landsmøtet i april.

– Vi er et sterkt team, men er alltid åpen for at dere tar kontakt og kommer med innspill til vårt arbeid. Vi er en åpen fagforening som lytter til grasrota. Og vi skal jobbe på en måte slik at våre fremtidige medlemmer forstår at det er i Skolenes landsforbund de hører hjemme.

Relevante lenker
SL: Anne Finborud utnevnt til æresmedlem
SL: – Skyld ikke på elevene, systemet er feil!
SL: – Fagskolene har mange av svarene
SL: – Læreren må oppleve å ha tid og tillit
SL: Vi skal skape en god fellesskole for alle
SL: –  Sammen med LO skal vi løfte skolepolitikken