Anne Finborud utnevnt til æresmedlem

Tidligere forbundsleder Anne Finborud høstet stående applaus da hun ble utnevnt til æresmedlem i Skolenes landsforbund på landsmøtet i Sarpsborg fredag.

12. november 2021

Tidligere forbundsleder Anne Finborud er nå æresmedlem i Skolenes landsforbund. Her sammen med forbundssekretær Chris Gøran Holstad i landsmøtesalen i Sarpsborg. (Foto: SL)

«Etter forslag fra forbundsstyret kan landsmøtet, med tilråding fra landsstyret, bestemme å oppta som æresmedlem medlem som har gjort forbundet særlig store tjenester», ifølge vedtektene. Utnevnelsen av Finborud kom nettopp etter forslag fra forbundsstyret, som ba landsstyret innstille forbundets leder de siste åtte årene til æresmedlem.

Forslaget ble enstemmig vedtatt av landsmøtet.

Anne Finborud (67) gikk formelt av som SL-leder på del en av landsmøtet, som ble arrangert digitalt i april. Hun har vært en del av ledelsen i forbundet i 14 år, og forbundsleder de siste åtte.

– Nå ble jeg veldig glad, og jeg har en hjemme som blir veldig glad. Jeg gleder meg til klubbmøter med mine læremestere, æresmedlemmene Sverre Worum, Gro Standnes og Stein Grøtting. Tusen, tusen takk, sa en beveget Anne Finborud.

Les også: Finborud var SL-leder i åtte år. Her er hennes råd til landsmøtet (FriFagbevegelse)

Les også: Finborud har gjort Skolenes landsforbund mer synlig (FriFagbevegelse)

Relevante lenker
SL: – Skyld ikke på elevene, systemet er feil!
SL: – Fagskolene har mange av svarene
SL: – Læreren må oppleve å ha tid og tillit
SL: Vi skal skape en god fellesskole for alle
SL: –  Sammen med LO skal vi løfte skolepolitikken