– Skyld ikke på elevene, systemet er feil!

– Vi kan ikke leve med at motivasjonen til elevene er på bunn i tiende klasse. At hver femte elev ikke fullfører videregående skole, er jo ikke fordi det er noe feil med elevene. Det er systemet det er noe feil med, og det er vårt ansvar å rette opp i dette, sa kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) til landsmøtet i Skolenes landsforbund.

12. november 2021

Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) sørget for god skolepolitisk underholding fra talerstolen under landsmøtet i Sarpsborg. (Foto: SL)

Landsmøtet i Skolenes landsforbund fikk en perfekt avslutning, med sin «egen» kunnskapsminister, Tonje Brenna, på besøk i Sarpsborg. Hun var klar i sin tale til landsmøtet.

– De siste årene har vi sett en voldsom akademisering av skolen. Den borgerlige regjeringa prioriterte utelukkende norsk, matematikk og engelsk i skolen. Andre fag syntes de ikke var så viktige. Men læring skjer jo i alle fag, og på veldig mange ulike måter, sa Tonje Brenna, etter en måned som kunnskapsminister i Støre-regjeringen.

Dette er også grunnen til at regjeringen er så opptatt av å gjøre skolen mer praktisk og mer variert, både i det enkelte klasserom og i etter- og videreutdanningstilbudet, ifølge Brenna.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) gjestet landsmøtet i Skolenes landsforbund fredag. (Foto: SL)

– Vi kan ikke leve med at motivasjonen til elevene er på bunn i tiende klasse. At hver femte elev ikke fullfører videregående skole, er jo ikke fordi det er noe feil med elevene. Det er systemet det er noe feil med. Og det er systemet vi som politikere og tillitsvalgte kan gjøre noe med, sa hun.

– Mitt viktigste mål som kunnskapsminister, er at våre skoler og barnehager skal la mest mulig av folks talent blomstre. Og at utdanningssystemet skal utvide mulighetene for alle mennesker.

Tonje Brenna ble utfordret på innholdet i en tillistreform i offentlig sektor, inkludert skolen, men røpet ikke så mye. Hun sa at arbeidet med å definere arbeidet med reformen pågår i regjeringen.

– Jeg gleder meg til vi har et opplegg for arbeidet klart, og kan gå i gang sammen med dere, sa hun.

Les hele saken med Tonje Brenna i FriFagbevegelse

Relevante lenker
SL: – Fagskolene har mange av svarene
SL: – Læreren må oppleve å ha tid og tillit