Kunnskapsministeren gjester landsmøtet

På siste dag av landsmøtet i Sarpsborg, dukker kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) opp. Hun er utfordret til å snakke om to viktige reformer i skolen: Tillitsreformen og fullføringsreformen.

9. november 2021

Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) har takket ja til å gjeste landsmøtet til Skolenes landsforbund. (Foto: NTB Kommunikasjon/Statsministerens kontor)

Landets relativt nye kunnskapsminister gjester landsmøtet fredag 12. november klokken 11.00 til 12.00.

Les også: Her finner du programmet/tidsplanen for landsmøtet

– Kunnskapsministeren får på en måte æren av å avslutte landsmøtet, og vi har store forhåpninger til at Tonje Brenna kommer innom både tillitsreformen i offentlig sektor og fullføringsreformen – to viktige reformer som Skolenes landsforbund har brukt mye tid på. Det er ingen hemmelighet at vi har utfordret Brenna til å si noe om disse reformene i sin hilsningstale, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker.

Arbeiderpartiet gikk til valg på en tillitsreform i offentlig sektor, deriblant skolen. Tonje Brenna har allerede varslet at hun vil gi lærerne mer tid og tillit, og vil garantert få spørsmål rundt dette i Sarpsborg.

Når det gjelder fullføringsreformen for videregående skole, er det den største endringen av videregående opplæring siden 1990-tallet da den ble vedtatt i juni i år. Reformen går blant annet ut på utvidet rett til opplæring fram til studie- eller yrkeskompetanse, rett til læreplass eller likeverdig tilbud og mer fordypning, relevant opplæring og valgfrihet.

Både LO og SL har tidligere uttalt at «målet om å få flere til å gjennomføre, må ikke gå på bekostning av kravene til sluttkompetanse.»

Da LO-sekretær Trude Tinnlund innledet om fullføringsreformen for landsstyret i september i år, viste hun til at en stor del i fullføringsreformen er såkalte «kanskje-tiltak» som skal ha videre utredning – og som LO og SL skal samarbeide og mene noe om for å få flere til å fullføre videregående opplæring.

– Det blir spennende å høre hva kunnskapsministeren tenker om fullføringsreformen, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker.

Før Tonje Brenna tiltrådte som kunnskapsminister 14. oktober, var hun var fylkesrådsleder i Viken fylke (2020–2021).

Relevante lenker
SL: Her er de viktigste forslagene til landsmøtet
SL: Samleside om landsmøtet (program, delegater, forslag osv.)