– Etterlengtet melding om yrkesfagene

Regjeringen foreslår over 100 endringer for yrkesfagutdanningen. Målet er at de 30.000 elevene som hvert år starter på yrkesfag skal bli mer spesialiserte.  …

4. mai 2017

Elever som tar yrkesfag skal spesialisere seg tidligere. Mer opplæring i faget de faktisk skal jobbe med, skal gjøre elevene mer attraktive for arbeidslivet, foreslår regjeringen. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

15 fag skal legges ned fordi næringslivet ikke vil ha kompetansen. En rekke utdanninger blir også slått sammen.

Nestleder i SL, Terje Moen.

Forslaget som regjeringen i dag sender på høring, blir den største endringen i yrkesfagutdanningen siden Kunnskapsløftet i 2006, opplyser kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

Terje Moen, nestleder i Skolenes landsforbund, sier at forbundet vil lese de 100 forslagene til endringer nøye.

– Det er mange forslag å sette seg inn i, så vi må bruke litt tid på dette. Det er uansett bra at det legges frem en etterlengtet melding om yrkesfagene, sier Moen.

– Våropprydding i yrkesfagene

Elever som tar yrkesfag skal spesialisere seg tidligere. Mer opplæring i faget de faktisk skal jobbe med, skal gjøre elevene mer attraktive for arbeidslivet.

Statsråd Torbjørn Røe Isaksen.

– Hvert år starter det 30.000 elever på en yrkesutdanning. Mange av dem fullfører ikke fordi de ikke får en lærlingeplass. Nå fornyer vi yrkesfagene for å utdanne elever med den kompetansen som bedriftene etterspør og trenger, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Nær halvparten av alle elever på videregående skole tar yrkesfag, men en del yrkesutdanninger er ikke lenger like etterspurt av næringslivet. Derfor har regjeringen bedt partene i arbeidslivet om innspill gjennom ni faglige råd og fem ekspertutvalg. Regjeringens forslag bygger på disse innspillene og Utdanningsdirektoratet vurdering.

– For å lære nok om yrket, må elevene få mulighet til å fordype seg tidlig. Derfor tar vi en skikkelig våropprydding i yrkesfagene. Hvis du vil bli tømrer, skal du nå få mer av tømrerfaget, og mindre av andre ting. Jeg tror det vil gi mer faglig motiverende opplæring fra første dag, og forhåpentligvis vil færre falle fra, sier Røe Isaksen.

Tradisjonshåndverksfag

Regjeringen foreslår blant annet at tradisjonshåndverk og handel etableres som to nye utdanningsprogram. Ved å samle små tradisjonshåndverksfag som gullsmed, skomaker, treskjærer og de samiske duodjifagene, kommer elevene i gang med spesialisering i håndverkskompetanse helt fra start.

Regjeringen foreslår også at kontor- og administrasjonsfaget legges ned eller legges betydelig om. I tillegg foreslås det å legge ned sikkerhetsfaget, fordi bransjen ofte foretrekker å rekruttere gjennom private vekterkurs. Regjeringen vil også slå sammen en rekke lærefag.

Forslaget gjelder kun strukturen for de yrkesfaglige utdanningsprogrammene, ikke det konkrete innholdet i opplæringen

Høringsfristen er 4. september 2017

FAKTA: De viktigste forslagene

• Utvide fra åtte til ni utdanningsprogrammer