LO vil øke statusen til yrkesfagene

LO-leder Gerd Kristiansen vil styrke rekrutteringen til yrkesfag ved å opprette statlige faghøyskoler for å heve kvaliteten og statusen til de praktiske fagene. –…

15. august 2016

Yrkesfagene trenger et betydelig løft, mener LO-leder Gerd Kristiansen. Like før skolestart foreslår hun å opprette statlige faghøyskoler. (Foto: Trond Isaksen/LO)

– Om fagskolene styrkes til en «høyere» yrkesfaglig utdanning, kan det føre til at elevene velger yrkesfag, når de ser at de har karrieremuligheter, sier Kristiansen til Klassekampen.

– Godt initiativ

Skolenes landsforbund (SL) mener en etablering av statlige faghøyskoler er et godt initiativ fra LO.

Forbundssekretær i SL, Chris Gøran Holstad.

– Dette vil heve statusen til yrkesfagene og samtidig sikre kvaliteten på videreutdanningstilbudene for yrkesfagene. Staten må fullfinansiere disse høyskolene på lik linje med andre universitet- og høyskoler i landet, uttaler forbundssekretær Chris Gøran Holstad.

I dag er fagskolene underlagt fylkeskommunene. LO-lederen vil gi staten ansvaret for både fagskoleloven og finansieringen.

– Fagskoleloven spenner i dag så vidt at man kan lage fagskoler av hva som helst, fra skipper til negledesign, og kvaliteten er svært varierende. Her må vi ha en opprydding, sier Gerd Kristiansen.

Krever satsing

LO-lederen ønsker en modell som ligner Tysklands, hvor yrkesfag har en høyere status, på grunn av at søkertallene til yrkesfag på videregående synker, og frafallet er stort. Ifølge SSB er det behov for 100.000 nye fagarbeidere innen 2030.

– Det er alltid billigere å kjøre skolestueundervisning enn praktisk undervisning. Men dersom ikke Norge velger å satse på dette, vil vi aldri klare å opprettholde den kvaliteten og produktiviteten vi har i norsk arbeidsliv i dag.

Gerd Kristiansen mener også at det er på tide at yrkeslærere og folk fra fagbevegelsen inntar rådgivningstjenesten på ungdomsskolene.

Relevante lenker:
SL: Roser yrkesfagløft i Sør-Trøndelag
SL: – Sats på likestilling i yrkesfagene
SL: Foreslår store endringer og nedleggelser i yrkesfag
SL: – Glad for at det skjer noe med yrkesfagene
SL: Krever adjunktlønn for yrkesfaglærere