– Flere skal få tilbud om læreplass

Regjeringen vil gi et løft for yrkesfagene i neste års statsbudsjett. – Et skritt i riktig retning, sier SL-nestleder Terje Moen.   Hvert år…

2. september 2015

Tiltakene for yrkesfag i neste års statsbudsjett har ett hovedmål – skaffe flere læreplasser, lover regjeringen. (Foto: Pixabay/SL)

Hvert år står mellom 6.000 og 8.000 søkere uten læreplass. Dette er arbeidskraft Norge trenger, sier statsminister Erna Solberg.

– Derfor fortsetter regjeringen innsatsen for flere læreplasser. Tiltakene for yrkesfag i neste års statsbudsjett har ett hovedmål – skaffe flere læreplasser. Det er den beste måten å sørge for at flere fullfører fagbrevet sitt og at vi får flere dyktige fagarbeidere, sier Erna Solberg.

– Etterutdanning for lærere i yrkesfag styrkes med 20 millioner kroner, understreker statsministeren.

– Skritt i riktig retning

Nestleder i SL, Terje Moen.

Hovedsatsingen er en økning i lærlingtilskuddet på 2.500 kroner per kontrakt, den fjerde økningen på to år. Lærlingtilskuddet har dermed økt med 12.500 kroner på to år, skriver Høyre i en pressemelding.

Nestleder i Skolenes landsforbund, Terje Moen, sier det er bra at regjeringen øker tilskuddet.

– Regjeringen legger opp til at flere kan få lærlingplass. Det er et viktig skritt i riktig retning, sier Moen.

Regjeringen øker også tilskuddet til lærlinger med særskilte behov med seks millioner kroner, for å gjøre det lettere for denne gruppen å få lærlingplass.

Godkjenningsorgan

Mange av dem som blir arbeidsledige er fagarbeidere med utdanning fra utlandet, særlig Øst-Europa. For at disse skal komme i jobb igjen så snart som mulig, er det viktig at de får anerkjent den kompetansen de har.

– Vi har lyttet til bransjeorganisasjonene og fagbevegelsen og oppretter et godkjenningsorgan for utenlandsk utdanning. Dette er viktig for å få de som nå mister jobben tilbake igjen i arbeid så snart som mulig, forteller kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. (Foto: Runar Nørstad, SL)
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. (Foto: Runar Nørstad, SL)

I tillegg vil dette godkjenningsorganet også kunne bidra til at flere bedrifter kan godkjennes som lærebedrifter og dermed kunne bidra til flere læreplasser. Regjeringen setter av 17 millioner kroner til dette i statsbudsjettet for 2016.

– Dette er tiltak som kommer på toppen av det vi allerede har iverksatt, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, og ramser opp at regjeringen har:

• Økt tilskuddet til lærlinger med særskilte behov.
  • Skjerpet lærlingeklausulen slik at det stilles krav til bruk av lærlinger for å vinne offentlige anbud.
  • Lansert en strategi for flere lærlinger i statlige virksomheter.
  • Etablert en merkeordning for lærebedrifter slik at det blir lettere for forbrukere å velge lærebedrifter.
  • Styrket hospiteringsordningen for yrkesfaglærere.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]