Krever fullfinansiering av etterutdanning

LO og Skolenes landsforbund (SL) krever at staten fullfinansierer etterutdanning som 33.000 lærere er pålagt som følge av vedtak i Stortinget.   Stortinget har…

18. mai 2016

Innføringen av kompetansekrav for lærere har skapt mye uro og usikkerhet. Nå har Venstre kommet til enighet om en mer fleksibel innføring av kravene, som gir lærere som er utdannet før 1.1.2014 dispensasjon fra kravet frem til 2025. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

Stortinget har vedtatt at alle lærere i norsk skole skal pålegges bestemte kompetansekrav innen 2025. Alle grunnskolelærere som i dag underviser i matematikk, norsk, engelsk og samisk skal ha 60 studiepoeng på ungdomstrinnet og 30 studiepoeng på barnetrinnet i disse fagene.

LO og SL krever at staten fullfinansierer den utdanningen som lærerne er pålagt å ta for å opprettholde sin undervisningskompetanse i fagene.

SL-leder Anne Finborud sier at innføringen av de nye kompetansekravene gir lærerne et dårligere omdømme i samfunnet.
SL-leder Anne Finborud.

– Lærerne er påtvungen en reform vi ikke ønsker, og må attpåtil finansiere 25 prosent av reformen selv. Stortingets vedtak er et brudd på hovedtariffavtalen om at arbeidsgiver skal dekke pålegg om styrking av kompetansen i matematikk, norsk, engelsk og samisk, sier SL-leder Anne Finborud og viser til avtalens § 14.2:

«I den utstrekning det etter kommunens/virksomhetens syn er nødvendig å heve kunnskapsnivået samt styrke kompetanse for å utføre pålagte arbeidsoppgaver/arbeidsfunksjoner, skal det gis permisjon med lønn og dekning av legitimerte utgifter.»

Stortinget sier ikke noe om finansieringen av videreutdanningen, men regjeringen har vist til strategiplanen «Kompetanse for kvalitet», en plan for etter- og videreutdanning.

LO-sekretær Trude Tinnlund.

– Vi ble lurt av statsråden til å undertegne strategiplanen under forutsetning om at spørsmål om finansiering skulle tas opp i et annet forum senere. I denne strategiplanen legges det opp til at lærerne selv skal dekke 25 % av regningen for å ta etter- og videreutdanning ved å jobbe gratis. Det kan ikke være riktig at arbeidstakerne selv må være med på å finansiere reformer på vegne av Stortinget. Det er arbeidsgiver og staten som må fullfinansiere denne reformen, sier LO-sekretær Trude Tinnlund.

Relevante lenker:
SL: – Uforståelig skolepolitikk
SL: Innstilling: Konsekvensene av innføringen av kompetansekrav
SL: – Sirkus Kompetansekrav fortsetter
SL: Enighet om overgangsordning for lærere
SL: – Norske lærere fortjener å bli lyttet til
SL: Står fast på at kompetansekrav skal ha tilbakevirkende kraft
SL: – Seig kamp om lærernes kompetanse

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]