SL ønsker reelle forhandlinger om lønnsmassen

18. mai 2016

LO kommunes forhandlingsutvalg i innspurten på kommuneoppgjøret 2016. (Foto: Ola Tømmerås, Fagbladet)

Det er et gledelig, historisk sus over at alle organisasjonene fant en felles løsning både i KS og i Oslo kommune, etter reelle forhandlinger i året tariffoppgjør. Vi har lagt et godt grunnlag for et framtidig lønnssystem som gir uttelling for kompetanse, utdanning og ansiennitet.

Annes blogg - Anne Finborud - vignett
.

God rolleforståelse for partenes oppgave er alfa og omega i arbeidslivet. Det er like viktig på alle nivå. De aller fleste tillitsvalgte har opplevd prosesser som har vært smertefulle underveis, men som har resultert i bedre ledelse og en mer trygg og handlekraftig tillitsvalgt, fordi man fant en god løsning for medlemmet eller medlemsgruppa. Samla sett styrker slike erfaringer offentlig sektor.

De samme spillereglene gjelder for partene i tariffoppgjørene. Med forhandlingsklimaet fra lærerkonflikten friskt i minne, samt en litt uheldig mediestart der LO og Unio ble spilt opp mot hverandre, frykta flere av oss at KS skulle gripe situasjonen og utøve en splitt- og hersktaktikk under forhandlingene. Men det skjedde aldeles ikke.

KS har hatt en intern evaluering av sin rolle i lærerkonflikten. Kommunevalget endra det politiske flertallet i hovedstyret til KS og i fagbevegelsen har vi løpende strategiske drøftinger av vår rolle som part. Det er neppe mulig å peke ut en årsak alene, men samtlige parter poengterte et uttalt ønske om en samla løsning i årets forhandlinger. Bravo! Det er et gledelig, historisk sus over at alle organisasjonene fant en felles løsning både i KS og i Oslo kommune, etter reelle forhandlinger. Dette er en seier i seg selv. Det er også både gledelig og nytt at KS gikk i front i offentlig sektor og ikke fant grunn til å vente på oppgjøret i staten.

LO-kommune: Klare til kamp! Fra venstre: Nestleder Vidar Hennum i El&IT-forbundet, leder Anne Finborud i Skolenes landsforbund, FOs leder Mimmi Kvisvik, Fagforbundets leder Mette Nord og leder Hans Ole Rian i Musikernes fellesorganisasjon. (Foto: SL)
LO Kommune fotografert under forhandlingene, fra venstre: Nestleder Vidar Hennum i El&IT-forbundet, leder Anne Finborud i Skolenes landsforbund, FOs leder Mimmi Kvisvik, Fagforbundets leder Mette Nord og leder Hans Ole Rian i Musikernes fellesorganisasjon. (Foto: SL)

I tillegg er vi i LO Kommune fornøyd med innretninga i resultatet innafor ramma på 2,4 prosent. Unio sitt krav om å låse lønnsmassen til ansatte med høyere utdanning i et eget kapittel ble parkert tidlig i forhandlingene. Både KS og LO ønsket helhetlige løsninger. Etter vår vurdering er det klokt å gripe fatt i denne enigheten og dempe presset om mer lokal lønnsdannelse.

LO ønsker heller ikke en utvikling der reelle forhandlinger blir redusert til en mer matematisk fordeling av lønnsmidlene innen kommunesektoren. Vi ønsker reelle forhandlinger om fordeling av lønnsmassen. Vi har tiltro til vår egen styrke som part, og til våre argumenter for et kollektivt lønnssystem som både skal kompensere for studielån og tapt arbeidsfortjeneste under utdanning og gi uttelling for realkompetanse og ansiennitet.

Ei heller i tariffpolitikken er det smart å sette yrkesgrupper opp mot hverandre. Nå har vi fått til en harmonisering av lønnsnivået mellom høyskolegruppene, slik at for eksempel en vernepleier med treårig utdanning plasseres på samme lønnsstige som en lærer med treårig utdanning. Og alle grupper får et lønnsopprykk etter 16 års ansiennitet. Det gjelder alle, fra fagarbeidere til lektorer. Det betyr at vi har fått et mer helhetlig tariffsystem i kommunesektoren som har gitt uttelling for alle som er i jobb i dag. Vi er smertelig klar over noen uheldige konsekvenser, særlig for «minstelønna» som står stille for noen av stigene. Slik sett gir mange av krava i neste tariffoppgjør seg selv.

Men, vi er på vei.

Innlegget står også på trykk i medlemsbladet I skolen (utgave 4-2016): I skolen kan du lese her (gratis)

Relevante lenker:
SL: I mål med KS!
SL: Enighet i lønnsoppgjøre i Oslo

Forbundsfrua har også blogget om:

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]