– Viktig debatt om skolens framtid

2. februar 2017

Sammen med lærer, skoleforsker og SV-er, Tarjei Helland, lanserte Audun Lysbakken torsdag boka «Framtidsskolen» som blir gitt ut av Manifest. (Foto: SV/Manifest)

Audun Lysbakken tar til orde for en mer praktisk, variert og litt lengre skoledag i pamfletten Framtidsskolen. – Lysbakken reiser en viktig debatt om skolens framtid, sier SL-leder Anne Finborud.

SV-leder Audun Lysbakken mener tiden er kommet for å erstatte høyreskolen med heldagsskolen.

– Det er ingen tvil om at hegemoniet i viktige deler av skoledebatten har vært på høyresidas premisser i mange år. Venstresida har manglet en klar visjon og helhet i politikken som er nødvendig for å vinne idédebatten om skolen, sier Lysbakken til Klassekampen.

Sammen med lærer, skoleforsker og SV-er, Tarjei Helland, lanserte han torsdag boka «Framtidsskolen» som blir gitt ut av Manifest.

Tillitsreform

Med boka ønsker de å vise hvordan SV vil at skolen skal bli. Lysbakken og Helland bygger SV-skolen på tre pilarer:

• Innføring av lærernorm i skolen. Minimum én lærer per 15 elever i 1. til 4. trinn og én lærer per 20 elever i øvrige trinn.
  • En tillitsreform skal redusere byråkrati og målstyring for lærerne.
  • Heldagsskole: Utvidet skoledag med fysisk aktivitet, praktisk arbeid og leksearbeid på skolen.

Audun Lysbakken mener høyrevinden nå er i ferd med å snu.

– Mye av kritikken mot Høyre-skolen har vist seg å stemme. Ludvigsen-utvalget har dokumentert at målstyringen og testingen har ført til en skole hvor elevene er flinke til å reprodusere kunnskap på tester, men mangler dybdelæring. Vi ser også at elever som lærer gjennom praktisk arbeid, ikke opplever mestring i skolen, sier han til SVs hjemmeside.

Kreativitet, nytenking og omsorg

Forbundsleder Anne Finborud i Skolenes landsforbund mener Lysbakken og Helleland reiser en viktig debatt om skolens framtid.

– Dette kunnskapssynet er helt prima! Ikke la det bli en debatt om «kunnskapsskolen» kontra «lekeskolen». Denne debatten er for viktig til å spore av, kommenterer Finborud etter å ha bladd raskt gjennom boka.

Forbundslederen liker spesielt dette avsnittet:

«Det vi vet vi vil trenge framover, som ikke vil kunne erstattes med maskiner, er kreativitet, nytenking og omsorg. Evnen til å samhandle med andre mennesker, til å ta i bruk ny kunnskap og til å lære hele livet er det viktigste vi kan lære bort. I møte med denne framtida kommer det gamle synet på læring til kort.»

Forbundsleder Anne Finborud. (Foto: SL/Arkiv)

Relevante lenker:
SL: Forventer en dreining i skolepolitikken
SL: – Glimrende om fremtidens skole
SL: Staker ut kursen for fremtidens skole
SL: Gode og omforente mål for skolesektoren?

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]