– Viktig debatt om skolens framtid
Audun Lysbakken tar til orde for en mer praktisk, variert og litt lengre skoledag i pamfletten Framtidsskolen. – Lysbakken reiser en viktig debatt om…
2. februar 2017
Runar Nørstad
Audun Lysbakken tar til orde for en mer praktisk, variert og litt lengre skoledag i pamfletten Framtidsskolen. – Lysbakken reiser en viktig debatt om skolens framtid, sier SL-leder Anne Finborud.
SV-leder Audun Lysbakken mener tiden er kommet for å erstatte høyreskolen med heldagsskolen.
– Det er ingen tvil om at hegemoniet i viktige deler av skoledebatten har vært på høyresidas premisser i mange år. Venstresida har manglet en klar visjon og helhet i politikken som er nødvendig for å vinne idédebatten om skolen, sier Lysbakken til Klassekampen.
Sammen med lærer, skoleforsker og SV-er, Tarjei Helland, lanserte han torsdag boka «Framtidsskolen» som blir gitt ut av Manifest.
Tillitsreform
Med boka ønsker de å vise hvordan SV vil at skolen skal bli. Lysbakken og Helland bygger SV-skolen på tre pilarer:
- Innføring av lærernorm i skolen. Minimum én lærer per 15 elever i 1. til 4. trinn og én lærer per 20 elever i øvrige trinn.
- En tillitsreform skal redusere byråkrati og målstyring for lærerne.
- Heldagsskole: Utvidet skoledag med fysisk aktivitet, praktisk arbeid og leksearbeid på skolen.
Audun Lysbakken mener høyrevinden nå er i ferd med å snu.
– Mye av kritikken mot Høyre-skolen har vist seg å stemme. Ludvigsen-utvalget har dokumentert at målstyringen og testingen har ført til en skole hvor elevene er flinke til å reprodusere kunnskap på tester, men mangler dybdelæring. Vi ser også at elever som lærer gjennom praktisk arbeid, ikke opplever mestring i skolen, sier han til SVs hjemmeside.
Kreativitet, nytenking og omsorg
Forbundsleder Anne Finborud i Skolenes landsforbund mener Lysbakken og Helleland reiser en viktig debatt om skolens framtid.
– Dette kunnskapssynet er helt prima! Ikke la det bli en debatt om «kunnskapsskolen» kontra «lekeskolen». Denne debatten er for viktig til å spore av, kommenterer Finborud etter å ha bladd raskt gjennom boka.
Forbundslederen liker spesielt dette avsnittet:
«Det vi vet vi vil trenge framover, som ikke vil kunne erstattes med maskiner, er kreativitet, nytenking og omsorg. Evnen til å samhandle med andre mennesker, til å ta i bruk ny kunnskap og til å lære hele livet er det viktigste vi kan lære bort. I møte med denne framtida kommer det gamle synet på læring til kort.»
[fusion_builder_container hundred_percent=»yes» overflow=»visible»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»no» center_content=»no» min_height=»none»]
Relevante lenker:
SL: Forventer en dreining i skolepolitikken
SL: – Glimrende om fremtidens skole
SL: Staker ut kursen for fremtidens skole
SL: Gode og omforente mål for skolesektoren?
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]