– Glimrende om fremtidens skole

Skolenes landsforbund mener Ludvigsenutvalget gir føringer for en innholdsreform i skolen som gir svært gode løsninger for fremtidens skole. Det fremkommer i høringssvaret fra…

13. november 2015

Ludvigsenutvalget gir føringer for en innholdsreform i skolen som gir svært gode løsninger for fremtidens skole, mener SL. (Foto: Pixabay)

Det fremkommer i høringssvaret fra Skolenes landsforbund (SL) til Kunnskapsdepartementet, i forbindelse med «NOU 2015:8 Fremtidens skole – Fornyelse av fag og kompetanser». Rapporten ble overlevert kunnskapsministeren i juni i år av utvalgets leder, professor Sten Ludvigsen.

Skolenes landsforbund mener Ludvigsenutvalget har levert en rapport som er viktig for oss alle, ifølge nestleder Terje Moen.

Dybdelæring

– Dette er en godt dokumentert rapport som har evnet å sette søkelyset på skolens innhold. Ludvigsenutvalget gir føringer for en innholdsreform i skolen som etter vår oppfatning gir gode løsninger for fremtidens skole og som kan legge til rette for at elevene går ut av grunnutdanningen med en reflektert og god selvfølelse. Som utvalget selv påpeker, får skolen stadig større rolle som fellesarena, sier Moen.

SL-nestleder Terje Moen.

Han mener rapporten har kvaliteter som bør kunne forene høyre og venstresiden til en omforent politikk, med hensyn til hvordan læreplanene bør bygges om til funksjonelle styringsredskaper for opplæringen.

– Det spesielle er at utvalget har lykkes i å gi troverdige argumenter for dybdelæring, samtidig som de påviser behov for et bredt kompetansebegrep. Vi i Skolenes landsforbund vurderer dette som mulig, og har kalt rapporten en mulig politisk Columbi-egg.

Terje Moen understreker at det er vanskelig å spå fremtiden til norsk skole.

– Noe av dagens «system» vil være igjen om 20-30 år, men mye vil endre seg. Nøyaktig hva som vil endre seg, vet vi ikke. Det som kan være bra, er at utvalget vil satse mer på såkalt dybdelæring. Det liker vi.

– Noe må ut av skolen

Utvalgsleder Sten Ludvigsen overleverer rapporten om fremtidens skole til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H). (Foto: Runar Nørstad, SL)
Utvalgsleder Sten Ludvigsen overleverte  rapporten om fremtidens skole til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) i juni i år. (Foto: SL)

Ludvigsenutvalget peker på stofftrengselen som er i skolen i dag og utfordringen med at nye temaer og kompetanser tas inn i skolen uten at noe annet tas ut. Dette opptar Terje Moen:

– Dette er en utfordring når skolen skal legge til rette for gode læringsprosesser og forståelse som varer. Fagene må uansett utvikles slik at de legger til rette for at elevene har muligheten til å gå i dybden. Derfor er det riktig at utvalget reiser spørsmål om hvor mange fagområder det er realistisk at skolefagene skal bestå av, sier han.

– Glimrende reform

SL støtter i sitt høringssvar utvalgets presisering av at fremtidens skole fordrer et bredt kunnskapsbegrep, der byggesteinene både er av praktisk og teoretisk art, ifølge SLs nestleder.

– Men vi finner vi lite spor av fokus på fagopplæring i rapporten. Men til gjengjeld argumenterer utvalget særdeles godt for nødvendigheten av å øke statusen til de praktisk-estetiske fagene. Dette gir flere perspektiv – god opplæring i håndtverksfag er viktig for fagene i seg selv, men har også en allmenn verdi i opplæringen. Evnen til å tenke kreativt er en avgjørende kompetanse i de aller fleste fag og i tillegg er det svært godt egnet for å gi motivasjon for læring, sier Terje Moen.

– Hvordan vil du oppsummere Ludvigsenutvalgets rapport?

– En glimrende reform som inneholder en politikk som bør kunne favne bredt. Faglig fordypning og likevel et bredt kompetansesyn bygd på demokratiske grunnverdier samt en offentlig fellesskole som vektlegger samarbeid og utvikling av selvstendige, kreative og reflekterende individer med livslyst og en tro på sin egen og andres framtid.

Anbefalingene Ludvigsenutvalget kommer med er basert på en rekke studier, samt en evaluering av Kunnskapsløftet. Terje Moen understreker at SL nøye vil følge opp den offentlige utredningen.

Relevante lenker:
SL:
Staker ut kursen for fremtidens skole
SL:
Rapport som er viktig for oss alle (høringssvar, PDF)
Regjeringen: NOU 2015: 8 Fremtidens skole — Fornyelse av fag og kompetanser (PDF)
Institutt for pedagogikk: Åpent kveldsseminar: NOU 2015: 8 Fremtidens skole. Fornyelse av fag og kompetanser

Hovedbildet til saken er frigjort under denne lisensen

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]