Staker ut kursen for fremtidens skole

Skolen må fornye seg i takt med at samfunnet endres, påpeker utvalget i rapporten «Fremtidens skole». I fremtidens skole må elevene både lære mer…

15. juni 2015

Runar Nørstad

Utvalgsleder Sten Ludvigsen overleverer rapporten om fremtidens skole til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H). (Foto: Runar Nørstad, SL)

Skolen må fornye seg i takt med at samfunnet endres, påpeker utvalget i rapporten «Fremtidens skole».

I fremtidens skole må elevene både lære mer i det enkelte fag – og mer om å lære, kommunisere, samarbeide, delta, utforske og skape. Det mener utvalget som overleverte «hovedrapporten, NOU 2015:8 Fremtidens skole» til kunnskapsministeren mandag.

– Samfunnet endrer seg raskt, og dette må reflekteres i skolens innhold. Utvalget vektlegger kompetanse i fag og kompetanser som er viktige i mange fag, som å kunne lære, kommunisere, samarbeide, delta, utforske og skape, sier utvalgsleder og professor ved universitet i Oslo, Sten Ludvigsen.

– Dybdelæring skal bidra til at elevene behersker sentrale deler i fagene bedre, og lettere kan overføre læring fra ett fag til et annet og til andre situasjoner, fortsetter han.

 

Positivt innstilt

[fusion_builder_container hundred_percent=»yes» overflow=»visible»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»no» center_content=»no» min_height=»none»]

SL-nestleder Terje Moen. (Foto: Bo Mathisen/Skolenes landsforbund)
SL-nestleder Terje Moen. (Foto: Bo Mathisen/Skolenes landsforbund)

Skolenes landsforbund (SL) er positivt innstilt til innholdet i rapporten, ifølge 2. nestleder Terje Moen.

– Det er selvfølgelig vanskelig å spå fremtiden til norsk skole. Noe av dagens «system» vil være igjen om 20-30 år, men mye vil endre seg. Nøyaktig hva som vil endre seg, vet vi ikke. Det som kan være bra, er at utvalget vil satse mer på såkalt dybdelæring. Det liker vi, sier Moen.

Han understreker at SL nøye vil følge opp den offentlige utredningen og svare på høringer knyttet til denne.

 

– Ingen ny reform

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) takket utvalget for et godt og grundig arbeid, på en pressekonferanse i Folkets Hus i Oslo.

– Nå ser jeg frem til å sette meg inn i rapporten. Jeg vil også takke utvalget for at de har vært så åpne med sitt arbeid underveis, og bidratt til å løfte en viktig debatt om fremtidens skole blant annet ved aktiv bruk av sosiale medier, sier Røe Isaksen.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»no» center_content=»no» min_height=»none»]

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) takker Ludvigsen-utvalget for rapporten om fremtidens skole. (Foto: Runar Nørstad, SL)
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) på pressekonferansen mandag. (Foto: Runar Nørstad, SL)

Utvalget mener at elevene i fremtiden må lære mer i det enkelte fag, og mer om å lære, kommunisere, samarbeide, delta, utforske og skape.

Utvalget mener blant annet at skolen bør ha fire kompetanseområder, mot dagens fem.

– Blir dette en ny reform, Røe Isaksen?

– Nei, dette er en utvikling av Kunnskapsløftet, sier Røe-Isaksen til TV 2. Han peker også på at dette er noe vi trenger fordi verden endrer seg.

– Og vi må forberede elevene på hva som venter dem, sier kunnskapsministeren.

Anbefalingene utvalget kommer med er basert på en rekke studier, samt en evaluering av Kunnskapsløftet.

 

Krav om mer kunnskap

Ludvigsen-utvalget har tatt utgangspunkt i utviklingstrekk i samfunnet, funn fra forskningen og skolens oppdrag. Utvalget legger vekt på at samfunnet er preget av større mangfold, høyere grad av kompleksitet og hurtigere endringer enn tidligere, opplyser Sten Ludvigsen.

– Skolen skal bidra til å utvikle elevenes kompetanse slik at de kan bli aktive deltakere i et samfunn som krever mer og mer kunnskap. Samtidig skal skolene støtte elevene i deres personlige utvikling.

– Dersom skolefagene skal gi elevene innsikt og kompetanse som er relevant over tid, må fagene fornyes. Ulike fagområder endrer seg raskere enn tidligere. Fagfornyelsen må ta hensyn til at elevenes utvikling av forståelse tar tid, fortsetter utvalgsleder Ludvigsen.

Utredningen skal sendes på høring, med høringsfrist 15.10.2015.

 [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]