– Snu utdanningspolitikken på hodet!

13. oktober 2016

Forbundsleder Anne Finborud savner en uttalt alternativ skolepolitikk - ikke bare alternativ til regjeringas enkeltutspill, men et helhetlig alternativ til regjeringas skolepolitikk. (Foto: SL)

ANNES BLOGG: Skolenes landsforbund savner en uttalt alternativ utdanningspolitikk. Og da mener vi ikke bare alternativ til regjeringas enkeltutspill, men et helhetlig alternativ til regjeringas skolepolitikk.

Annes blogg - Anne Finborud - vignettVi ser med spenning fram til at Arbeiderpartiet legger fram sitt program foran stortingsvalget og vi forventer at de går i bresjen for en brei allianse om alternativet.

En alternativ skolepolitikk må helt konkret bryte med det smale kunnskapssynet som regjeringa styrer etter og den må overbevise med troverdig tillit til både elever og lærere. Vi kan, og vi mestrer!

Du skal ikke ha vært gjest på mange skoler i Norge før du blir inspirert av atmosfæren i korridorene og dialogen mellom de ansatte og elevene, og de ansatte imellom og selvsagt elevene imellom. Det er et yrende liv med fokus på god kommunikasjon, god metodikk og tilpassa opplæring i faga. Så vel faglig som sosial mestring står i fokus. Lærernes daglige virke er langt mer i tråd med det oppdraget Stortinget har gitt skolen enn de forventningene statsråden agiterer for er.

Skolen er en kompleks verden full av dynamikk, en dynamikk som vanskelig lar seg måle og rangere. Det er som om den offentlige debatten er helt på sida av skolehverdagen. Vi kjenner oss ikke igjen. Mangfoldet i lærernes kompetanse er en viktig del av den gode dynamikken ved skolene.

Skolenes landsforbund mener det vil være helt avgjørende å ta et aktivt valg om å ikke bare beholde dette mangfoldet i lærernes kompetanse, men også utvide det dersom vi skal kunne løse utfordringene i skolen. Hva er årsaken til at politikere så ensidig har fokus på kompetanse i norsk og matte når ekspertgruppa de sjøl satte ned (Ludvigsen-utvalget) for å finne framtidas løsninger har foreskrevet en helt annen medisin?

Politikerne har ikke skjønt hva de har vært med på å vedta, da kompetansekrav med tilbakevirkende kraft ble vedtatt i Stortinget, mener SL-leder Anne Finborud. (Foto: Stortinget)
Lærernes daglige virke er langt mer i tråd med det oppdraget Stortinget har gitt skolen enn de forventningene statsråden agiterer for er, mener Anne Finborud. (Foto: Stortinget)

Det er gledelig at det er tverrpolitisk enighet om at tidlig innsats i skolen er et viktig satsingsområde for å hindre frafall og få flere til å fullføre og bestå utdanningsløpet. Men det er forstemmende når regjeringa nok en gang avgrenser tidlig innsats til mer av den medisinen som vi vet ikke virker; mer matte og norsk. Like forstemmende er det når tidlig innsats blir en kronedebatt uten fokus på innholdet.

Dette notoriske maset om matematikkfaget er ødeleggende. Statsråden begrunner sitt syn med forskning. Dette er selvsagt i seg selv politikk. Det finnes solid nasjonal og internasjonal forskning som viser at elever som får god undervisning i estetiske fag, drama og fysisk aktivitet, blir bedre både i norsk og matematikk. I tillegg blir de mer kreative, mer sosiale, tryggere på seg selv og mer motiverte.

Tidlig innsats må bli en gedigen satsing på praktiske og estetiske fag, variert metodikk og mestringsglede.

Engasjer deg i valgkampen og stå fram for SLs tydelige politikk!

Innlegget står også på trykk i medlemsbladet I skolen (utgave 7-2016): I skolen kan du lese her (gratis)

Forbundsfrua har også blogget om:

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]