– Næringslivet må ta større ansvar

Av 28.000 søkere til læreplass i 2015 fikk 19.000 elever plass. – Både næringslivet og regjeringen må ta større ansvar, mener Skolenes landsforbund.  …

14. januar 2016

Yrkesfag. Illustrasjon.(Foto: Pixabay)

Tallene fra Utdanningsdirektoratet, per 1. januar 2016, viser at andelen er lavere enn i fjor, men skyldes at flere elever har søkt:

• 28.000 søkere
  • 19.000 godkjente lærekontrakter
  • 68 prosent har fått godkjent lærekontrakt

Samtidig ble det inngått 350 flere lærekontrakter sammenlignet med året før.

Nestleder i Skolenes landsforbund, Terje Moen, liker ikke at så mange søkere står uten læreplass.

– Vi syns det er trist at næringslivet ikke tar det opplæringsansvaret som forventes, sier han.

Moen viser til at regjeringen har lovet et løft for yrkesfagene, i forbindelse med statsbudsjettet for 2016.

Nestleder i SL, Terje Moen.

– Statsminister Erna Solberg uttalte at Norge trenger flere fagarbeidere samt at tiltakene for yrkesfag i statsbudsjettet har ett hovedmål – skaffe flere læreplasser. Når så mange fortsatt står uten kontrakt, har også regjeringen et ansvar – som jeg regner med den tar på alvor.

Relevante lenker:
SL: Vegvesenet dobler lærlingebelønningen
SL: – Se etter dette merket!
Lærlingløftet: En offentlig merkeordning
Aftenposten: Ingen vet hva som skjer med elevene som står uten lærlingplass
SL: Lover å jobbe for flere lærlinger
SL: – Teorifagene må i større grad yrkesrettes