Vegvesenet dobler lærlingebelønningen

Entreprenører som Mesta får nå mer kompensasjon fra Statens vegvesen for å bruke lærlinger til brøyting og annet arbeid.     Det skal lønne…

7. januar 2016

Mesta får mer kompensasjon fra Statens vegvesen for å bruke lærlinger til blant annet brøyting. (Foto: Gaute B. Iversen/Mesta)

Det skal lønne seg å bruke lærlinger, mener Statens vegvesen.

Derfor har Vegvesenet besluttet å doble kompensasjonen for entreprenørene som bruker lærlinger på oppdrag for dem, skriver frifagbevegelse.no.

Kompensasjonen per time har i lang tid vært på 25 kroner, for inntil fem prosent av timene totalt på den inngåtte kontrakten. Nå dobles satsen til 50 kroner for inntil sju prosent av timene.

– Vi vil stimulere til økt bruk av lærlinger. Det er viktig å få utdannet de fagfolkene vi trenger, sier Bettina Sandvin, byggherre-direktør i Statens vegvesen.

Relevante lenker:
SL:
– Se etter dette merket!
Lærlingløftet: En offentlig merkeordning
Aftenposten: Ingen vet hva som skjer med elevene som står uten lærlingplass
SL: Lover å jobbe for flere lærlinger
SL: – Teorifagene må i større grad yrkesrettes
SL: – Flere skal få tilbud om læreplass