– Se etter dette merket!

En offentlig merkeordning for lærebedrifter med lærling er nå på plass. – Se etter merket, oppfordrer Skolenes landsforbund. Norge har et stort behov for…

25. november 2015

Se etter dette merket eller spør om de har lærling når du handler varer og tjenester.

Norge har et stort behov for fagarbeidere i tiden fremover. Likevel er det altfor få bedrifter som tilbyr læreplass. Det betyr at mange unge ikke får fullført fagutdanningen sin.

Skal heve statusen

For å synliggjøre godkjente lærebedrifter som tar samfunnsansvar og heve statusen for alle som tar yrkesfag, har Kunnskapsdepartementet derfor innført en merkeordning.

Merket skal bidra til å heve status for alle som tar yrkesfag. Ved å klistre merket på inngangsdøren, synliggjør godkjente lærebedrifter med lærlinger at de tar samfunnsansvar, tenker langsiktig og er seriøse.

Ved å støtte opp om bedrifter som har lærlinger, kan du legge press på de bedriftene som ikke tilbyr læreplasser.

Bedrifter tar ansvar

Skolenes landsforbund (SL) er positiv til merkeordningen.

Nestleder i SL, Terje Moen.

– Merket fremhever bedrifter som satser på lærlinger. Det viser at bedriften er seriøs og tar ansvar for fremtidens fagarbeidere, sier SL-nestleder Terje Moen.

LO har lenge jobbet for å få på plass merkeordningen, og ønsker å oppmuntre forbrukere til å velge godkjente lærebedrifter med lærling når de skal handle noe. Merket vil gjøre det enklere for dem å finne frem til slike bedrifter, skriver LO på sin hjemmeside.

Godkjente lærebedrifter har fått tilsendt merket slik at det kan klistres godt synlig for forbrukerne.

Relevante lenker:
Lærlingløftet: En offentlig merkeordning
Aftenposten: Ingen vet hva som skjer med elevene som står uten lærlingplass
SL: Lover å jobbe for flere lærlinger
SL: – Teorifagene må i større grad yrkesrettes
SL: – Flere skal få tilbud om læreplass