LO Kommune krever løft for kommuneansatte

LO Kommune krever økt lønn for hele laget av kommuneansatte, samtidig som de med lav lønn må få et ekstra løft. – Vi må godt over rammen fra privat sektor i KS-oppgjøret, sier Mette Nord, leder i LO Kommune.

27. april 2023

Forbundsleder Mette Johnsen Walker og 2. nestleder Bodil Gullseth representerer Skolenes landsforbund i forhandlingene i kommuneoppgjøret. Her er de sammen med Mette Nord, leder i LO Kommune, før forhandlingene startet torsdag. (Foto: SL)

Både forventninger og krav er høye når partene i årets kommuneoppgjør samles til forhandlinger torsdag. Bakteppet for lønnsoppgjøret er sterkt økende priser og renter, samtidig som rammen i frontfagsoppgjøret ble en lønnsøkning på 5,2 prosent.

Mette Nord, leder i Fagforbundet, er også leder av forhandlingssammenslutningen LO Kommune, som representerer mer enn 190.000 ansatte i norske kommuner, inkludert medlemmer i Skolenes landsforbund.

– Ekstra løft for de som har stått lengst i jobb

Mette Johnsen Walker, forbundsleder i Skolenes landsforbund, mener det er viktig at LO Kommune prioriterer å løfte hele laget.

– I år skal vi ha et godt resultat for alle våre medlemmer og for hele laget i alle landets kommuner og fylkeskommuner. Skolenes landsforbund krever kun sentrale tillegg samt et ekstra løft for de som har stått lengst i jobb. Erfaring må også lønne seg, sier Johnsen Walker.

Sammen med 2. nestleder Bodil Gullseth, representerer forbundslederen Skolenes landsforbund i forhandlingene i kommuneoppgjøret.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Forbundsleder Mette Johnsen Walker og 2. nestleder Bodil Gullseth representerer Skolenes landsforbund i forhandlingene i kommuneoppgjøret. (Foto: SL)

Kommuneansatte henger etter

LO Kommune krever at det må bli et skikkelig lønnsløft for de kommuneansatte i år, etter at de har blitt hengende etter i lønnsutviklingen de senere årene. Mette Nord viser til at de kommuneansatte har hele LO i ryggen i dette kravet.

– De ansatte i kommunene har hatt en dårligere lønnsutvikling enn de andre, og dette kan ikke fortsette. Derfor må vi i år godt over rammen fra frontfagsoppgjøret, og sikre hele laget av ansatte økt lønn, sier Nord.

Samtidig mener hun den kraftige prisstigningen gjør det helt nødvendig å prioritere dem med lav lønn.

– De med lave inntekter sliter mest med økte priser og bekymringer for egen økonomi. For å forhindre at forskjellene i samfunnet øker, de som har minst, få mest i årets lønnsoppgjør, Mette Nord.

Kronetillegg er mest rettferdig

LO Kommunes leder mener man best ivaretar en lavlønnsprofil ved at lønnstilleggene blir gitt som kronetillegg. Det er helt i tråd med det flertallet i Norge mener. I en meningsmåling som Sentio har gjort for Fagforbundet, svarer seks av ti at de mener kronetillegg er mest rettferdig, men bare tre av ti ønsker seg prosentvise tillegg i lønningene.

Et klart flertall av befolkningen mener også at de med minst må få mest i årets lønnsoppgjør.

Fakta om oppgjøret

Årets oppgjør er et mellomoppgjør, noe som betyr at det bare skal forhandles om lønn og at alle andre bestemmelser i avtaleverket må vente til neste år. Likevel er det stor spenning knyttet til dette oppgjøret.

KS-oppgjøret er Norges største tariffoppgjør, og LO Kommune er den største forhandlingssammenslutningen i KS-området.

LO Kommune og representerer 190.000 arbeidstakere i kommunal sektor og består av disse forbundene: Fagforbundet, Fellesorganisasjonen (FO), EL og IT Forbundet, Creo, Skolenes landsforbund og Norsk Sjøoffisersforbund.

Les også: Krav 1 fra LO Kommune
Les også: Krav 1 fra Unio kommune