Krever minstenorm for antall lærere på skolenivå

Skolenes landsforbund etterlyser en nasjonal minstenorm på skolenivå for antall elever per lærer.   Utdanningskomiteen på Stortinget holdt tirsdag høring om to forslag om…

31. januar 2017

Utdanningskomiteen på Stortinget holdt tirsdag høring om to forslag om å innføre en nasjonal lærernorm fra henholdsvis KrF og SV.

– Dette er gode forslag som treffer utfordringene i skolen på en god måte, sa forbundsleder Anne Finborud som representerte Skolenes landsforbund i høringen.

Hver enkelt elev

– Vi har våre medlemmer med oss når vi ønsker å innføre krav for antall elever per lærer. Det er vårt håp at det nå blir en reell diskusjon på Stortinget om en nasjonal lærernorm, og at dere finner fram til en god løsning. Det er politisk vilje til det, tror vi i Skolenes landsforbund, sa Anne Finborud til Utdanningskomiteen.

Forbundslederen oppfordret de politiske partiene til å finne sammen, for å få til en løsning som blir verdsatt ute i skolen.

– Lærerne jubler nå, fordi spørsmålet om klassestørrelse så tydelig og konkret er satt på dagsorden hos dere. Det vekker begeistring. Våre medlemmer etterspør en nasjonal norm for lærertetthet, fordi den er helt nødvendig for å få mulighet til å følge opp hver enkelt elev, sa Finborud.

– Det er dokumentert at det vil redusere behovet for spesialundervisning og virke sosialt utjevnende, fortsatte forbundslederen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Utdanningskomiteen samlet til høring om økt lærertetthet og en maksgrense for gjennomsnittlig gruppestørrelse på skolenivå. (Foto: Stortinget/Nett-TV)

Utelukker ikke fleksibel bruk

Anne Finborud brukte mest tid under høringen på å argumentere for at Skolenes landsforbund ønsker en fleksibel norm for klassestørrelse på skolenivå.

– En norm på kommunenivå utelukker hjelp til mange elever som går i uforsvarlig store klasser, sa Finborud.

«Hvis kravet om maksimalgrense blir på skolenivå, vil store skoler i kommuner med blandet skolestruktur også nyte godt av det. Hvis denne reformen faktisk skal komme alle elever i store klasser til gode, er man nødt til å stille krav om en maksimalgrense på skolenivå,» står det i høringsnotatet fra SL til Utdanningskomiteen.

En maksimalgrense på skolenivå utelukker ikke en fleksibel bruk på skolen, understreket forbundsleder Anne Finborud.

Utdanningskomiteen må avgi innstilling innen 14. februar 2017. Foreløpig dato for behandling i Stortinget er satt til 23. februar.

Relevante lenker:
SL: – SL sier JA til økt lærertetthet
SL: Skal forske på lærertetthet
SL: Lærertetthet og læretretthet
SL: SL støtter kampanjen for høyere lærertetthet
SL: 1100 nye lærere i barneskolen
SL: – Glad for at Torbjørn Røe Isaksen snur
SL: – Lider kunnskapsministeren av kunnskapsvegring?[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]