Skal forske på lærertetthet

SL vil følge nøye med på et forsøk som skal finne effekten av lærertettheten.   Tekst: SIDSEL VALUM, I skolen     Forbundsstyret i…

29. januar 2016

Et stort forskningsprosjekt skal finne ut hvor stor effekt det har å sette inn ekstra lærere i grunnskolen. (Illustrasjonsfoto: SL)

SL vil følge nøye med på et forsøk som skal finne effekten av lærertettheten.

Tekst: SIDSEL VALUM, I skolen

Forbundsstyret i Skolenes landsforbund (SL) ønsker å følge nøye med på et forsøk Stortinget har vedtatt for å finne effekten av lærertetthet, skriver I skolen, medlemsbladet for Skolenes landsforbund.

500 millioner kroner skal brukes over fire år for å finne ut hvordan det går med elevenes læring når skolen får flere lærerstillinger.

Nær 400 millioner kroner skal gå til ekstra lærerstillinger på 1.–4. trinn i rundt 300 skoler.

– Hvordan dette skal måles og hvilke måleindikatorer som skal brukes, er fortsatt uklart, sa vikarierende forbundssekretær Geir Allan Stava, da han la fram saken for forbundsstyret
15. januar.

Han frykter at forsøket vil sette lokk på kravet om norm for lærertetthet i skolen. Krav om norm for lærertetthet vil nemlig de neste fire årene kunne bli avvist med henvisning til at man må avvente resultat av forsøket, mente han.

Forbundssekretær Geir Allan Stava. (Foto: SL)

Forbundsstyret ønsker å finne ut hvordan det faktisk står til med lærertettheten i dag i 1.–4. trinn.

– Vi trenger å få vite hvor mange klasser som har for eksempel 30 eller 15 elever i klassen. Da kan vi sammenligne og se om klasser med få elever scorer bedre enn klasser med mange elever, sa Stava.

Statsråden har ikke vært villig til å legge fram slike tall, men det mener forbundsstyret i SL at tiden er inne for å kreve blir lagt fram.

Relevante lenker:
Aftenposten:
Skal forske på effekten av lærertetthet
SL: Lærertetthet og læretretthet
SL: – Stjeler tid fra undervisningen
SL: SL støtter kampanjen for høyere lærertetthet[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]