– Lider kunnskapsministeren av kunnskapsvegring?

18. februar 2016

(Foto: EU/SL/Illustrasjon)

– Det er høyst betenkelig at kunnskapsministeren har stoppet evalueringen av forsøksordningen med 573 flere lærere i ungdomsskolen, mener forbundssekretær Geir Allan Stava i Skolenes landsforbund.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har i Stortingets spørretime bekreftet at regjeringen har stoppet evalueringen av en fireårig forsøksordning med 573 flere lærere på ungdomstrinnet.

– Ordningen har kostet 1,5 milliarder kroner og skal nå avsluttes uten at effekten blir evaluert. Man kan lure på om Røe Isaksen lider av kunnskapsvegring, sier forbundssekretær Geir Allan Stava.

– Urovekkende

Han reagerer på at den samme regjeringen – som ikke vil evaluere denne ordningen – har satt av 500 millioner kroner til et prosjekt som skal forske på effekten av flere lærere på 1.- 4. trinn de neste fire årene.

– Hvorfor er dette interessant og ikke effekten på ungdomstrinnet av et allerede stort sett gjennomført forsøk? Kan det være at ministeren frykter at svaret ikke vil stemme med Høyres mantra om at «vi trenger ikke flere lærere, vi trenger bedre lærere», spør Stava.

Krever Stortinget på banen

Forbundssekretæren mene det er urovekkende når en minister som snakker så mye om kunnskapsbasert skolepolitikk vegrer seg for å få rede på hva forskningen faktisk sier.

Forbundssekretær Geir Allan Stava. (Foto: SL)

– Det virker som om bare forskning som kommer fram til fakta, og som stemmer overens med Høyres forutinntatte meninger, skal gjelde. Hva om konklusjonen på det nye forskningsprosjektet heller ikke stemmer overens med ministerens og Høyres syn? Vil det da bli hemmeligholdt og lagt i en skuff?

Geir Allan Stava mener Stortinget må kreve å få en evaluering.

– Forsøket bør ikke stoppes før en evaluering er klar. Stortinget har tross alt bevilget 1,5 milliarder kroner til dette lærerforsøket, og tall fra Utdanningsdirektoratet tyder på at tiltaket med 573 flere lærere på ungdomstrinnet har hatt positiv læringseffekt for elevene.

– Var personlig involvert

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen stoppet for øvrig selv evalueringen av lærerforsøket, skriver Dagsavisen:

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) . (Foto: SL)

«Røe Isaksen var personlig involvert i beslutningen om å sette en effektiv stopper for den planlagte følgeevalueringen om effekten av storsatsingen. Kunnskapsministeren har dermed sagt ja til å bruke 1,5 milliarder statlige kroner på forsøk med økt lærertetthet, men nei til evalueringen som skulle gi svar på hva skolen fikk igjen for pengene.»

BAKGRUNN: Forsøksordningen med flere lærere i ungdomsskolen

• Høsten 2012 vedtok Stoltenberg-regjeringen å bruke 1,5 milliarder kroner over fire år til 600 nye lærerstillinger i ungdomsskolen fra høsten 2013.
  • Formålet var blant annet å støtte opp om arbeidet med tilpasset opplæring, gjøre opplæringen mer praktisk, styrke de grunnleggende ferdighetene, bedre læringsutbytte og redusere behovet for spesialundervisning.
  • I retningslinjene fra departementet ble det slått fast at forsøket skulle følgeevalueres for «å gi mer kunnskap om effekter av tiltaket sett opp mot disse målene.»
  • I januar sendte Utdanningsdirektoratet ut brev til en rekke av landets kommuner med varsel om at skoleåret 2016/2017 er siste år for forsøksordningen. (Kilde: Dagsavisen)

Relevante lenker:
Dagsavisen:
Røe Isaksen stoppet selv evaluering av lærerforsøk
Aftenposten:
Skal forske på effekten av lærertetthet
SL: Lærertetthet og læretretthet
SL: – Stjeler tid fra undervisningen
SL: SL støtter kampanjen for høyere lærertetthet

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]