KD anmelder Westerdals

Kunnskapsdepartementet anmelder den private høyskolen Westerdals til Økokrim og krever 28 millioner kroner tilbakebetalt fra skolen. – Viktig at departementet viser handlekraft, sier SL-nestleder…

29. mars 2016

Kunnskapsdepartementet krever å få tilbakebetalt 28 millioner kroner fra privatskolen Westerdals (bildet). (Foto: SL)Kunnskapsdepartementet anmelder den private høyskolen Westerdals til Økokrim og krever 28 millioner kroner tilbakebetalt fra skolen. – Viktig at departementet viser handlekraft, sier SL-nestleder Terje Moen.

Kunnskapsdepartementet (KD) mener Westerdals har gitt uriktig informasjon til myndighetene og mottatt uberettiget statsstøtte i perioden mellom 2002 og 2012.

Dagens Næringsliv skrev i høst flere artikler om Anthon B. Nilsen-konsernet, som blant annet eier den private høyskolen Westerdals Oslo School of Arts Communication and Technology. Her kom det frem opplysninger som tydet på at den tidligere skolen Westerdals School of Communication (Westerdals), som nå er en del av den nye høyskolen, hadde mottatt statsstøtte for et tilbud som den ikke hadde godkjenning for.

– Uriktige opplysninger

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) ser svært alvorlig på dette.

– Skolen har gitt uriktige opplysninger til både Kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet og Lånekassen, og har på feil grunnlag fått utbetalt statsstøtte for studentene på film og TV. Det er disse pengene vi nå varsler at vi vil kreve tilbakebetalt, sier Røe Isaksen i en pressemelding.

KDs undersøkelser har avdekket at skolen mottok tilskudd for et opplæringstilbud i film og TV i tiårsperioden, uten å ha godkjenning for dette.

– Dette må stoppes

Nestleder i SL, Terje Moen.

Nestleder i Skolenes landsforbund, Terje Moen, mener det er viktig at kunnskapsministeren nå viser handlekraft:

– Noe annet ville vært svært overraskende. Det skulle bare mangle at Westerdals betaler tilbake pengene. Vi skulle gjerne vært sikre på at ikke flere aktører i privatskolemarkedet tjener seg rike på ulovlig vis, sier Moen.

Han mener Kunnskapsdepartementet må sette en permanent stopper for denne svært uheldige praksisen.

– Westerdals-saken viser at det er fullt mulig å ta utbytte for den som ønsker å ta utbytte. Denne saken bekrefter det som Skolenes landsforbund har påpekt hele tiden, nemlig at private skoler på finurlig vis finner måter å spise seg inn i et marked som helt klart bidrar til å svekke den offentlige skolen i Norge. De private skolene trekker ut midler fra felleskassen som burde vært brukt til rekrutteringstiltak til de linjene som sliter med å få nok elever, sier Terje Moen.

Ytterligere krav?

Etter at Kunnskapsdepartementet begynte å stille spørsmål om saken, har høyskolen opplyst at Westerdals har hatt ytterligere to tilbud uten godkjenning: tredje år i eksponeringsdesign (Studio 3D) og tredje år art directon (scenografi og event). Departementet er i gang med vurderinger av om Westerdals har mottatt uberettiget statsstøtte for elevene ved disse linjene også.

− Vi jobber videre for å avklare hvor mange elever dette gjelder, og vi vurderer om det er grunnlag for ytterligere krav til skolen om å tilbakebetale statsstøtte, sier Røe Isaksen. Han understreker at det er ingen grunn til å klandre elevene.

– De handlet i god tro. Vi vil ikke kreve tilbakebetalt disse pengene fra studentene, sier Torbjørn Røe Isaksen.

Relevante lenker:
Ulovlig å ta ut Westerdals-penger
Ber Røe Isaksen rydde opp
– Alle opplysninger skal frem
SL: – Spillet om den offentlige skolen har begynt
SL: – Frislipp av privatskoler kan gi skolenedleggelser
SL: Frykter frislipp av private interessenter i norsk skole
SL: – Privatisering av norsk skole ødelegger norsk samfunnsliv
SL: Avviste privatskolelov i høring