Ulovlig å ta ut Westerdals-penger

3. desember 2015

Den kreative privatskolen Westerdals er en av skolene som eies av brødrene Løvenskiold. (Foto: SL)

Kunnskapsdepartementet slår fast at det var ulovlig da selskapet bak Westerdals tok ut over 100 millioner kroner fra privatskolen. – En annen avgjørelse ville vært svært overraskende, sier SL-nestleder Terje Moen.

Dagens Næringsliv (DN) avslørte 31. oktober hvordan brødrene Peder og Nicolai Løvenskiold og det private skolekonsernet Anthon B Nilsen har tatt ut over 100 millioner kroner fra sine statsstøttede privatskoler.

Nå har Kunnskapsdepartementet kommet til motsatt konklusjon. Det er kommet til at det var ulovlig å ta ut midler fra Westerdals Oslo ACT til morselskapet Anthon B Nilsen Utdanning (ABNU), skriver DN (betalt innhold).

Dette ble gjort i forbindelse med fusjonen av privatskolene Westerdals, NISS og NITH i 2014.

– Etter å ha sett helheten og konsekvensene av transaksjonene, har vi kommet til at det er tatt ut midler i strid med universitets- og høyskoleloven, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

– Svekker den offentlige skolen

Nestleder i SL, Terje Moen.

Da saken ble kjent, reagerte Skolenes landsforbund (SL) sterkt på at privatskoleinvestorer tømte skolekassen på Westerdals for store summer, og krevde at kunnskapsministeren ryddet opp.

Terje Moen, nestleder i SL, er fornøyd med departementets avgjørelse:

– Det er selvfølgelig bra at departementet fastslår at det er ulovlig å ta ut utbytte fra privatskoler. Noe annet ville vært svært overraskende. Denne saken har vist at det er fullt mulig å ta utbytte for den som ønsker å ta utbytte, og bekrefter det som Skolenes landsforbund har påpekt hele tiden – nemlig at private skoler på finurlig vis finner måter å spise seg inn i et marked som helt klart bidrar til å svekke den offentlige skolen i Norge. Kunnskapsdepartementet må sette en permanent stopper for denne svært uheldige praksisen, sier SL-nestleder Terje Moen.

Ønsker rettslig avklaring

Løvenskiold-brødrene, som eier selskapet, er overrasket over avgjørelsen.

– Anthon B Nilsen Utdanning er overrasket over departementets vurdering og konklusjon. Vår mening er at transaksjonene som ble gjennomført i forbindelse med etableringen av Westerdals Oslo ACT i 2013 og 2014, var i tråd med høyskoleloven, sier Trond Andresen, kommunikasjonsdirektør i Anthon B Nilsen til DN.

Andresen sier selskapet ønsker en rettslig avklaring. Kort tid etter DNs reportasje annonserte privatskoleeieren at den sletter all gjeld og tilbakefører tilsammen 105 millioner kroner til Westerdals Oslo ACT.

Relevante lenker:
SL:
Ber Røe Isaksen rydde opp
SL:
– Alle opplysninger skal frem
SL: – Spillet om den offentlige skolen har begynt
SL: – Frislipp av privatskoler kan gi skolenedleggelser
SL: Frykter frislipp av private interessenter i norsk skole
SL: – Privatisering av norsk skole ødelegger norsk samfunnsliv
SL: Avviste privatskolelov i høring