– Grasrotopprør for ytringsfriheten!

22. mai 2018

Finborud. Malkenes.

Mellom 400 og 500 møtte opp til markeringen for lærernes ytringsfrihet foran Stortinget. – Dette er et grasrotopprør som ønsker å presse fram en forandring i skolen, sa forbundsleder Anne Finborud i sin appell.

Se flere bilder nederst i saken.

Selv om det bør være en selvfølge at lærere kan ytre seg fritt, er det dessverre ikke slik. Skolenes landsforbund, Utdanningsforbundet og Norsk Lektorlag sto sammen bak markeringen for lærernes ytringsfrihet, ved Stortinget på Eidsvolls plass, tirsdag kveld.

– Så bra, så bra, at så mange har møtt fram til denne markeringen – et grasrotopprør som roper et rungende JA til ytringsfriheten og et rungende JA til ønske om en mer åpen debatt og dialog om arbeidshverdagen til elevene, lærerne, skolelederne og alle andre ansatte i skolen, sa Anne Finborud, forbundsleder i Skolenes landsforbund, i sin appell og høstet applaus.

– I Skolenes landsforbund oppfatter vi ikke dette som et angrep mot rektorene, slik Skolelederforbundet i Oslo sa de oppfattet det som i høringen i Oslo rådhus tidligere i dag. Vår erfaring er vel at rektorene har minst like stor munnkurv i offentlige debatter, som lærerne og andre ansatte. Så er det sagt. Vi er i samme båt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

– Dette er et grasrotopprør som ønsker å presse fram en forandring i skolen, sa forbundsleder Anne Finborud i sin appell foran Stortinget. (Foto: SL)

Takket Simon Malkenes

– Det er en systemkritikk dette handler om. Den massive støtten saken har fått vitner om at vi er mange som kjenner oss igjen. Vi vil ha tillit og åpenhet i stedet for detaljstyring og kontroll. Vi vil ha endringer som kjennes på grasrota, fortsatte forbundslederen.

I tillegg til å gratulere Simon Malkenes med honnørprisen fra stiftelsen Fritt Ord, takket Anne Finborud ham for følgende:

– Du har klart å sette fyr på en nasjonal debatt om konsekvensene av fritt skolevalg og stykkprisfinansiering. Du har klart å sette fyr på en nasjonal debatt om balansen mellom de ansattes vern og elevenes rettigheter. Og du har klart å sette fyr på en debatt om ytringsfrihet og de ansattes rett til å varsle.

– Trussel mot ytringsfriheten

I sin appell, krevde Anne Finborud at Oslo kommune snarest fjerner straffemetoden tjenstlig tilrettevisning, som Ulsrud-rektoren har ilagt Simon Malkenes.

– Det er en form for reprimande som Oslo har laget seg – uten hjemmel i arbeidsmiljøloven og uten klagerett og med fare for å bli liggende i mappa di i evig tid. Tjenstlig tilrettevisning er i selv er en trussel mot ytringsfriheten.

– Skolenes landsforbund krever at de ansatte skal bli hørt i skolen. Stengslene må fjernes, slik at informasjonsflyten når frem og problemer blir løst, sa Anne Finborud.

Også leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet og leder Rita Helgesen i Norsk Lektorlag holdt appell. Det samme gjorde Reidun Nybø, assisterende generalsekretær i Norsk Redaktørforening. Artist Unni Wilhelmsen sto for musikken, i tillegg opptrådte elever fra Steinerskolen i Oslo.

Relevante lenker:
SL: Høring: – Vil ikke fortelle alt vi vet
SL: Reprimanden til Malkenes må trekkes tilbake
SL: Ytringsfriheten i fare
SL: Ytringsfriheten i skolen

Skolenes landsforbund på Facebook!

Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet, holdt appell. (Foto: SL)
Rita Helgesen, leder i Norsk Lektorlag, holdt appell. (Foto: SL)
Unni Wilhelmsen sørget for god underholdning i forbindelse med markeringen. (Foto: SL)
Mellom 400 og 500 møtte fram for å delta i markeringen for ytringsfrihet. (Foto: SL)