Vilje til felles løft for fagskolen
Det store engasjementet under Skolenes landsforbund sitt arrangement om fagskolen under Arendalsuka underbygger en unison vilje til å gi fagskolen et skikkelig løft.
13. august 2024
Runar Nørstad
Arrangementet «Økt satsing på fagskolene – hvordan lykkes?» trakk nesten fullt hus i Bankgården tirsdag. Om lag 70 møtte fram.
Politikere, en fagskolelærer, en fagskolerektor, en studentleder og representanter fra fagbevegelsen var i sine innledninger og i den påfølgende debatten enige om at fagskolen fortjener sin rettmessige plass i utdanningssystemet.
For å få det til, må økte ressurser på plass. Det må en holdningsendring til for å løfte utdanningene til samme nivå som UH-sektoren. Videreutdanningen av yrkesfaglærere bør ligge hos fagskolen. Og at partene må på banen for å sikre godt samarbeid, var tiltak som gikk igjen hos flere av deltakerne.
Skolenes landsforbund har i flere år, sammen med LO og flere andre forbund i LO-familien, kjempet for at fagskoleutdanning skal få sin rettmessige plass i utdanningssystemet, sa nestleder Jon Oddvar Holthe i sin innledning til arrangementet.
– Vi har store forventninger til at den nye stortingsmeldingen om høyere yrkesfaglig utdanning, som er rundt hjørnet, inneholder et krafttak for fagskolene, understreket Holthe.
Arvid Ellingsen, spesialrådgiver i LO og leder i Nasjonalt fagskoleråd, ledet debatten og ville vite hvor skoen trykker og hva man må gjøre for å lykkes med den viktige satsingen på fagskolene.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Thea Tuset, leder i Organisasjon for Norske Fagskolestudenter (ONF)
– Det er flere ting som må til for å løfte fagskolen. En ting er å bygge ut en selvstendig høyere yrkesfaglig søyle som strekker seg hele veien opp til nivå åtte i kvalifikasjonsrammeverket, som altså beskriver nivået i utdanningen i Norge. Ikke bare til nivå fem, som er dagens situasjon. Videre må man sørge for å styrke finansieringen til fagskolesektoren og sørge for at studentene favnes av gratisskoleprinsippet. Det gjør de ikke per i dag. Får man i tillegg på plass flere studieplasser, er man på et sted som begynner å se bra ut.
– Vi må også få på en plass en ordning som gjør at de norske og de europeiske fagskolepoengsystemene snakker sammen, slik at vi kan utveksle både arbeidskraft og studenter mellom land i Europa og Norge. Er det noen ting jeg tenker at vi burde hatt som ambisjonsmål i Norge, er det å levere verdens beste yrkesfaglige utdanning! Her har vi kjempegode forutsetninger, for vi har trepartssamarbeidet.
Sigrid Lian, faglærer i helse- og oppvekstfag, Fagskolen Vestfold og Telemark
– Sett fra mitt ståsted, som underviser i helse, vil jeg si at kommunehelsetjenesten må se sitt snitt til å sende fagarbeidere til kortere og lengere høyere utdanninger på fagskolen innenfor blant annet eldreomsorg. Kommunene har ennå ikke oppdaget verdien av at fagarbeideren i kommunen trenger utdanning! Det som er spesielt med fagskolen, er at vi kan snu oss raskt rundt og sette opp utdanninger som arbeidslivet trenger. Min drøm, er at om ti år så er fagskolen et skikkelig senter for fagarbeidere innenfor kommunehelsetjenesten.
Eirik Hågensen, rektor, Fagskolen i Viken
– Fagskolen er i sterk vekst. Skal vi vokse videre, må man få en fullfinansiert sektor og man må ikke være prisgitt eiernes tilleggsfinansiering. Noen av aktørene som har systematikk, bredde og store fagmiljøer kan kanskje gå foran for å utvikle sektoren til et høyre nivå. Noen har klart det, men ikke alle. Vi må sørge for å beholde kvaliteten i fagskolene, og vi må sørge for å beholde vår egenart. Vi må stå på det erfaringsbaserte, det praksisnære – og så må vi bygge stein på stein. Vi har gode, sterke og brede fagmiljøer. Men for å ta på oss mer, må vi sørge for å ha det som skal til for å dyrke kvaliteten. Vi har stor tro på at innholdet i den kommende fagskolemeldingen tar oss i riktig retning.
Kine Asper Vistnes, nestleder, Fellesforbundet
– For oss er fagskolen den viktigste leverandøren av etter- og videreutdanning som et verktøy for å utvikle fagarbeideren. Mange av våre medlemmer er jo fagarbeidere. Skal vi lykkes med det grønne skiftet og lykkes i teknologiutviklingen, da må vi utvikle fagskolene. Det er vår ambisjon at vi skal styrke fagskolenes plass i det norske utdanningssystemet. Fagskolene må vokse, de må utvikle seg, de må kunne levere studier på over 30 studiepoeng – for å bli hovedleverandør i vår kompetansereform. Den reformen må utformes på en slik måte at den treffer folk på gulvet der verdiene skapes. Vi trenger gode fagskoler i hele landet. Det kommer til å koste politisk vilje og penger, men vi er lei av å vente. Vi må ha på plass et nasjonalt senter for yrkesfag som kan være en motor i utvikling sammen med partene for å utvikle fagskolene. Godt samarbeid er viktig for å nå disse målene.
Lise Selnes, stortingsrepresentant (Ap), Utdannings- og forskingskomiteen
– Fagskolemeldingen blir veldig viktig. I debatten fram til meldingen kommer, blir det viktig for Arbeiderpartiet å løse det at det faktisk koster penger for mange å gå på fagskolen. Jeg kan ikke love at all fagskole skal bli gratis fra og med neste år. Dette henger sammen med oppbyggingen og hvor raskt du skal bygge opp og få tilgjengelige arbeidsplasser – og hva som er den mest realistiske politikken å lande på.
Bjørgulv Vinje Borgundvaag, leder av Høyres utdanningsfraksjon i Oslo bystyre (erstatter for Julie Remen Midtgarden (H), byråd for utdanning i Oslo kommune)
– Jeg tror at Oslo kommune, som landets største arbeidsgiver, i mye større grad kan ta fagskolen i bruk for å lage målrettede etter- og videreutdanningstilbud for ulike profesjonsgrupper i Oslo kommune.
Relaterte saker
SL: Søkelys på fagskolene under Arendalsuka
SL: Debatt: Tid for yrkesfaglærerløft på alle utdanningsnivåer
SL: Millioner til utvikling av fagskoler
SL: Forventer økt satsing på fagskolene