Leder klubb i vekst

3. mai 2016

Sissel Stokke, nestleder i SL Møre og Romsdal, og leder for en klubb i solid vekst. (Foto: Sidsel Valum, I skolen)

Sissel Stokke leder en klubb på skolen sin som har doblet medlemstallet siste år. Den politisk engasjerte nestlederen i SL Møre og Romsdal har bred erfaring som lærer.

Tekst og foto: SIDSEL VALUM, I skolen

Sissel Stokke vokste opp på en gård i Syvde i Vanylven kommune på Sunnmøre, helt på grensa mellom Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane.

– Det er uten å overdrive den vakreste bygda i Norge, sier hun til I skolen, medlemsbladet til Skolenes landsforbund.

Bydame i Ålesund

Men Sissel Stokke forlot den vakre bygda og gårdslivet for å innta klasserommet.

– I dag er jeg bydame i Ålesund, sier hun og ler. Den erfarne læreren har hatt klasserommet som sin arbeidsplass siden 1987. Hun har jobbet på alle klassetrinn, i barneskole, ungdomsskole og videregående skole. Sissel Stokke er adjunkt, utdannet allmennfaglærer, og jobber som programfaglærer i kommunikasjon, og underviser i tillegg i norsk og samfunnsfag på Vg1 og Vg2 på Borgund vidaregåande skule. Hun har også jobbet som undervisningsinspektør.

– Jeg trives veldig godt som lærer, og synes det er bra å kunne samarbeide med både kolleger og elever, og å få bruke kompetansen min. Jeg liker å undervise og synes det er kjekt å se hvor viktig jobben er for ungdom som er på vei inn i en voksen verden. I samfunnsfag er jeg opptatt av strømninger i tida, og jeg prøver å få elevene mine til å forstå hvor viktig det er å ta stilling, og å bruke stemmeretten sin.

Klubben vokser

Borgund vidaregåande skule er en yrkesfaglig skole med 900 elever, som også tilbyr påbygg. På skolen leder Sissel Stokke en SL-klubb i vekst.

– Vi var seks medlemmer i fjor, nå har klubben 14 medlemmer, sier hun.

– Hvorfor SL?

– Jeg meldte meg inn i mai i fjor. Jeg savnet en fagforening som visste hvor skoen trykka. SL sa tydelig og klart ifra under streiken. SL har nær kontakt med lærerne, og god kunnskap om hva som foregår i utdanningspolitikken. Forbundet er god til å ta signaler og var raskt på banen når det for eksempel gjelder kompetansekravene til lærerne.

– Hva gir det deg å være tillitsvalgt?

– Jeg lærer mye, og blir kjent med mange kolleger og mine egne medlemmer. Dessuten får jeg ny innsikt i organisasjonslivet. Jeg får også innflytelse og mulighet til å påvirke prosesser og prioriteringer.

– Største utfordringen som tillitsvalgt?

– Faktisk det at jeg liker å jobbe i team. Jeg er en lagspiller og synes det er utfordrende når det oppstår konflikter mellom et medlem og ledelsen. Jeg ikke glad i konflikter, og vil gjerne at ting skal løses gjennom dialog.

– Mener du at SL blir hørt og har gjennomslag?

– Ja, mer og mer. Vi er mer i media, og blir mer hørt og sett enn for bare ett år siden.

Politisk engasjert

– Hvilke saker brenner du mest for å få gjennomført?

– Å gjenreise respekten for lærernes yrke.

– Hvilken bok leste du sist?

– Jeg er med i en bokklubb. Den siste boka vi har lest er «Et velsignet barn» av Linn Ullmann.

– Hva gjør du i fritiden for å hente nye krefter og inspirasjon?

– Da er jeg sammen med familie og venner. Jeg liker godt å være ute og gå turer i naturen, gjerne på fjellet. Jeg er veldig glad i musikk og liker å synge, det gir energi! Jeg er også politisk engasjert, og har vært mye med i politikken, både i kommunestyret og som tidligere leder for Ålesund Arbeiderparti.

FAKTA: Sissel Stokke

• Alder: 51
  • Sivilstatus: Har kjæreste og tre voksne barn
  • Arbeidsplass: Borgund vidaregåande skule, Ålesund
  • Tillitsverv: Plasstillitsvalgt, nestleder og sekretær i SL Møre og Romsdal

Artikkelen er hentet fra medlemsbladet I skolen, nr. 3 2016: Her kan du lese hele bladet

Relevante lenker:
SL: – SL skal bli størst – blir du med på det?
SL: 23-åring fikk fart på vervingen
SL:
– Bruker pengene på medlemmene våre
SL: Styrer mye av arbeidstiden selv
SL: Medlemsbladet endelig hjemme igjen
SL: Hvordan organisere SL i framtida?