Medlemsbladet endelig hjemme igjen

4. januar 2016

Medlemsbladet «I skolen» produseres nå fra LO Media sine lokaler. (Foto: SL)

«I skolen» produseres nå i LO Media, etter at avtalen med Fagforbundet utløp ved nyttår. – En gledens dag for SL, sier forbundsleder Anne Finborud som ønsker alle medlemmene et riktig godt nyttår.

Forbundsstyret i Skolenes landsforbund (SL) vedtok i fjor høst at medlemsbladet «I skolen» skal flytte fra Fagforbundet til LO Media.

Det betyr på mange måter at «I skolen» flytter hjem igjen, ifølge redaktør Sidsel Valum.

Redaksjonelt miljø

– Bladet flyttet fra LO Media til Fagforbundet etter at forhandlingsansvaret for lærerne i 2004 ble overført til kommunene. Fagforbundet er det største forbundet for kommunalt ansatte, og SL inngikk den gang avtale med Fagforbundet og forbundets medlemsblad Fagbladet. «I skolen» har derfor hatt kontor i Fagbladets redaksjon, sier Valum.

Mandag 4. januar var «I skolen» og redaktør Valum på plass i LO Media – et fellesskap hvor mange fagbladredaktører er samlet. Det synes Valum er en stor fordel:

– «I skolen» vil bli mer synliggjort sammen med de andre fagbladene i LO Media, og vil få et tettere samarbeid med LO Media og den viktige portalen for norsk arbeidsliv som frifagbevegelse.no er, mener Valum som er ansvarlig for å fylle bladet med innhold.

Neste utgave går i trykken 20. januar. Valum lover ny layout og ny logo.

– Det skjer en modernisering og profesjonalisering av bladet gjennom samarbeidet med LO Media. Bladet har hatt en gammeldags design, og også medlemmene har etterspurt en «ansiktsløfting». Første utgave i 2016 vil ha moderne layout, noe jeg håper leserne setter pris på, sier Sidsel Valum.

– Synliggjør SL

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud, lover å fortsette kampen for at lærernes stillingsvern blir ivaretatt.
Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud.

SL-leder Anne Finborud er glad for at medlemsbladet er tilbake i LO Media.

– Bladet har uten tvil hatt en fin tid i Fagforbundet, men vi ønsket å innlemme redaktøren i et større faglig interessefellesskap i fagbevegelsen. Og dette fellesskapet er i all hovedsak samlet i LO Media. Så dette er en gledens dag for SL, sier Finborud.

Hun tror overflyttingen av bladet vil gjøre SL mer synlig internt i LO.

– Ja, det åpner i større grad for å bygge broer med de andre redaksjonelle miljøene i LO Media, som igjen knytter SL nærmere nettstedet frifagbevegelse.no. Jeg oppfordrer alle medlemmer og tillitsvalgte til å besøke nettstedet jevnlig – frifagbevegelse.no er et flott sted for å holde seg løpende orientert om faglig politiske temaer, langt utover utdanningspolitiske, sier Anne Finborud.

Ni utgaver i året

Overflyttingen av medlemsbladet åpner for et nytt kapittel i historien til «I skolen», som kom ut med sitt første nummer i 1973, utgitt av forløperen til dagens Skolenes landsforbund (SL), nemlig Yrkesskolelærernes landsforening (YL) i Norsk Tjenestemannslag (NTL).

YL utga før det forgjengeren til «I skolen», bladet «Yrkesskolelæreren» (1955−1972). I 1975 skiftet YL navn til Skolenes Landsforening, og i 1982 ble Skolenes landsforbund (SL) stiftet.

Fra 2016 vil «I skolen» redusere antall utgaver i året fra ti til ni for å holde kostnadene ved å produsere bladet innenfor forsvarlige rammer. Det betyr at «I skolen» vil komme ut fem ganger i vårhalvåret og fire ganger i høsthalvåret.

Forløperen til dagens SL, Yrkesskolelærernes landsforening (YL) i Norsk Tjenestemannslag (NTL), utga forgjengeren til «I skolen», bladet «Yrkesskolelæreren» (1955−1972). (Foto: SL)

Relevante lenker:
SL: Hvordan organisere SL i framtida?
SL: Savner du medlemsnummer?

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]