Elevene dropper byggfag

Norske elever slutter å velge byggfag på videregående. Det skjer i takt med at arbeidsinnvandrerne strømmer til bygge­bransjen.     Masseinnvandringen påvirker ungdommens utdanningsvalg, skriver…

30. november 2015

Runar Nørstad

Ny studie viser at masseinnvandringen påvirker ungdommens utdanningsvalg: Elevene dropper bygg. (Foto: Pixabay)

Norske elever slutter å velge byggfag på videregående. Det skjer i takt med at arbeidsinnvandrerne strømmer til bygge­bransjen.

 

 

Masseinnvandringen påvirker ungdommens utdanningsvalg, skriver Klassekampen og viser til en ny studie.

– Vår studie viser at ungdom tilpasser seg relativt kortsiktige endringer i arbeidsmarkedet og konkurransesituasjonen, sier Marianne Røed, forsker ved institutt for samfunnsforskning.

Sammen med kollega Pål Schøne publiserer hun nå en fersk studie i Scandinavian Journal of Economics der de analyserer sammenhengen mellom arbeidsinnvandringen i bygg- og anleggsbransjen og ungdoms utdanningsvalg. Konklusjonen er ganske tydelig:

I takt med at det har kommet mange arbeidsinnvandrere, særlig fra Øst-Europa, har norske ungdommers ønske om å utdanne seg i byggfag gått klart ned. Når arbeidsinnvandringen i bransjen øker med ti prosent, synker søkerandelen til byggfag med 2,7 prosent. Fra 1995 til 2008 ga dette en reduksjon i søkingen på 21 prosent.

[fusion_builder_container hundred_percent=»yes» overflow=»visible»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»no» center_content=»no» min_height=»none»]

Nestleder i SL, Terje Moen.
Nestleder i SL, Terje Moen.

 

Nestleder i Skolenes landsforbund, Terje Moen, liker ikke det som kommer fram i studien:

– Det er en skremmende utvikling at ungdom velger bort byggfag. Vi mister verdifull kompetanse og framtidige fagarbeidere. Dette er selvfølgelig uheldig for samfunnsutviklingen, sier Moen.

 

Relevante lenker:
Lærlingløftet: En offentlig merkeordning
Aftenposten: Ingen vet hva som skjer med elevene som står uten lærlingplass
SL: Kunnskapsminister – lærling med fire års prøvetid
SL:
– Se etter dette merket!
SL:
Lover å jobbe for flere lærlinger
SL: – Teorifagene må i større grad yrkesrettes
SL: – Flere skal få tilbud om læreplass

 

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen

 

 

 

 [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]