Store forskjeller i leseferdigheter

27 prosent av guttene i 5. klasse er på det laveste mestringsnivået i lesing og 25 prosent på det øverste. Det er store forskjeller…

1. desember 2015

Runar Nørstad

Det er store forskjeller mellom fylkene når det gjelder femteklassingenes ferdigheter i lesing og regning. (Foto: Pixabay)

27 prosent av guttene i 5. klasse er på det laveste mestringsnivået i lesing og 25 prosent på det øverste. Det er store forskjeller mellom fylkene.

 

Resultatene av nasjonale prøver i lesing, regning og engelsk på femte trinn ble offentliggjort av Utdanningsdirektoratet tirsdag. Blant jentene er 21 prosent på det laveste mestringsnivået i lesing og 28 på det øverste.

Det er store forskjeller mellom fylkene når det gjelder femteklassingenes ferdigheter i lesing og regning.

Det skiller fem såkalte skalapoeng mellom fylket med høyeste og fylket med laveste poeng i lesing og regning, opplyser Kunnskapsdepartementet til NTB. Skalapoengene er omregnet fra elevenes poeng på prøven.

[fusion_builder_container hundred_percent=»yes» overflow=»visible»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»no» center_content=»no» min_height=»none»]

Elever på 5. trinn fordelt på mestringsnivå og kjønn, for lesing, regning og engelsk, 2015. Prosent. (Kilde: Udir)
Elever på 5. trinn fordelt på mestringsnivå og kjønn, for lesing, regning og engelsk, 2015. Prosent. (Kilde: Udir)

 

– Tidlig innsats er viktig

Resultatene viser at vi har store forskjeller mellom fylkene, opplyser kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»no» center_content=»no» min_height=»none»]

Statsråd Torbjørn Røe Isaksen. (Foto: Marte Garmann)
Statsråd Torbjørn Røe Isaksen.

– Jeg håper at resultatene blir diskutert inngående både på administrativt og politisk nivå i kommunene. Nasjonale prøver setter skolekvalitet på dagsorden og kan være gode verktøy for kommuner for å vite hvor skoen trykker, sier Røe Isaksen til NTB.

– De svakeste leserne kan få problemer i andre fag. Tidlig innsats er derfor viktig, understreker kunnskapsministeren.

7.700 gutter og 5.900 jenter presterer på laveste mestringsnivå i lesing.

 

– Bør avvikles

De nasjonale prøvene på 5. trinn ble gjennomført tidligere i høst. Cirka 60.000 elever gjennomførte prøvene.

I snitt presterer elevene likt i engelsk og regning i 2014 og 2015, ifølge resultatene. Endringen i prestasjoner fra 2014 til 2015 i engelsk og regning er marginal for fylkene og de største kommunene.

Flere gutter enn jenter presterer på øverste mestringsnivå i regning og engelsk, mens i lesing er noe flere jenter enn gutter på øverste mestringsnivå.

I Bærum og Oslo presterer mer enn hver tredje elev på høyeste mestringsnivå.

Skolenes landsforbund har i «Utdanningspolitisk program 2013-2017» vedtatt at «nasjonale prøver og annen testing som fører til rangering avvikles». 

 

Relevante lenker:
Skoleporten.no:
Her er resultatene for landet, fylker, kommuner og skoler
Udir:
Analyse av nasjonale prøver
SL: – Osloskolen bør granskes for sin prøveiver
SL: Elevene testes i hjel!
SL: Norske åttendeklassinger gjør det i snitt middels bra i lesing, regning og engelsk

 

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen

 

 [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]