Studenter får refs av kunnskapsministeren

SLs ungdomssekretær til Røe Isaksen: Er det egentlig alt for dårlig? Det må jo være rom for å prøve og feile! I innlegget «Isaksen…

12. juni 2015

Røe Isaksen må se hva som virkelig er problemet, mener SLs ungdomssekretær.

I innlegget «Isaksen til studentene: – Det er alt for dårlig», på NRK sin hjemmeside den 5. mai, uttaler kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen at studentene skal ta seg sammen og at det er alt for dårlig at under halvparten av studentene fullfører utdanningen på planlagt tid.

Kommentar: Endre Fagervold, ungdomssekretær i Skolenes landsforbund

Det må være rom for å bytte studieløp, mener Endre Fagervold. (Foto: Runar Nørstad/SL)

Kunnskapsministeren snakker i artikkelen om studentene som ikke fullfører studiene på såkalt normert tid, altså innenfor tiden som er lagt for det enkelte studiet. Rundt 60 prosent av studentene bruker lengre tid.

Raskere gjennomføring

Vi trenger bedre ordninger som kan oppmuntre og stimulere studentene til å gjennomføre raskere. Det er veldig bra at kunnskapsministeren har lyst til å gjøre dette for studentene, men da må han gjøre det på en mer omfattende måte enn ved bare å gi gulrøtter til dem som klarer det.

Det vi må jobbe for er jo å få dem som ikke klarer løpet til å klare det.

I tilstandsrapporten for høyere utdanning som kunnskapsministeren har lagt fram, har han blant annet foreslått å innføre et finansieringssystem som belønner universitetene og høgskolene med studenter som fullfører hele graden.

Ved å foreslå å innføre et finansieringssystem er jeg redd at dette kan bli brukt for å la elever komme lettere gjennom nåløyet. Slik bør det ikke være. Skolen skal være et sted med gode lærere, og med elever som får karakterer etter hvor gode de er i fagene.

Røe Isaksen sier også at han vil gi et ekstra stipend eller gjøre om studiefinansieringen sånn at de som faktisk fullfører blir belønnet. Jeg tror han heller burde konsentrere seg om å få gjennom 11 måneders studiefinansiering som den forrige regjeringen foreslo. I dag blir allerede de som fullfører belønnet med å få sitt lån halvert. Vi har et system som funker, med at hvis elever ikke består eksamen så får de ikke redusert studielånet sitt. Sånn bør systemet fortsette å være.

Flere studentboliger

Samtidig er jeg veldig enig i at vi trenger flere studentboliger, problemet er bare at det per i dag ikke er billigere å bo i studentbolig.

I hvert fall ikke billig nok til at en student kan klare seg uten å jobbe. I dag får studenter cirka 7.000 kroner i måneden, og om man må betale rundt 5.500 kroner for å bo i en studentbolig – da har ikke studenten mye igjen å leve av. Det kan føre til at elever må jobbe ved siden av fulltidsstudier for å overleve. Og det er ikke en riktig studentpolitikk.

Det er veldig bra at kunnskapsminister Røe Isaksen prøver å tenke på studentene, men jeg ønsker at ministeren skal se hva som virkelig er problemet. Problemet er ikke at studentene er late. Årsakene kan for eksempel være lav økonomi, mye jobb ved siden av studiene for å klare seg, nyetablert familie, sykdom og så videre. Hvis vi ikke legger til rette på riktig måte blir en students hverdag en hverdag med lite spillerom. Da kan man raskt ty til å ta et friår for å hjelpe på motivasjonen.

Statsråd Torbjørn Røe Isaksen. (Foto: Marte Garmann)

Samtidig synes jeg det er hardt å gi en pekepinn til studentene og be dem skjerpe seg. Det kan hende at man ombestemmer seg for hva man vil bli. Det kan også skje at studiet virket interessant, men at man ombestemmer seg etter at man får prøvd seg i praksis.

Nei, kjære Torbjørn Røe Isaksen, det bør ikke være noe problem å bytte utdanningsløp, så man får jobbe med det man ønsker ut livet. Det må være rom for å prøve og feile.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]