– Røe Isaksen ødelegger norsk skole

Skolenes landsforbund (SL) mener kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen opptrer arrogant og slår kiler i lærernes lønnssystem. SL har studert statsrådens skoletiltak systematisk, og er…

18. mai 2015

Statsråd Torbjørn Røe Isaksen. (Foto: Marte Garmann)

SL har studert statsrådens skoletiltak systematisk, og er redd Røe Isaksen er i ferd med å ødelegge norsk skole – uten at det norske folk forstår hva statsråden holder på med.

SL-leder Anne Finborud viser spesielt til ordningen med 200 lærerspesialister, som Røe Isaksen har bedt kommuner og fylkeskommuner innføre som et forsøk til høsten.

– Vi og vår tariffmotpart KS har over årtier laget et lønnssystem for lærere, som vi forholder oss seriøst til. Så kommer Røe Isaksen og oppretter en ny stillingskategori, der noen få lærere får 48.000 kroner i lønnsøkning, uten at partene i arbeidslivet blir involvert. Dette er et angrep på den norske modellen i vår sektor og vitner om at statsråden mangler respekt for reglene i arbeidslivet, sier Anne Finborud.

Finborud frykter opprettelsen av lærerspesialister vil føre til uro, misnøye og svekker samarbeidet i kollegiet.

– Alle som har lærerutdanning er lærespesialister! Slik ser vi det i SL, sier Finborud som krever at Røe Isaksen umiddelbart må ta forhandlingsansvaret tilbake til staten.

SL-leder Anne Finborud er fornøyd med tariffoppgjøret. (Foto: Bo Mathisen/Skolenes landsforbund/SL)
SL-leder Anne Finborud. (Foto: Bo Mathisen/Skolenes landsforbund/SL)

– Opprettelsen av nye stillinger i skolen må gjøres på den riktige måten, med drøftingsplikt og involvering av partene i arbeidslivet. Røe Isaksen velger i stedet å svekke utviklingen av fellesskolen, ved å slå kiler i tariffsystemet. Vi har flere eksempler på at statsråden mangler god partsforståelse. Denne mannen må stoppes, sier Anne Finborud.

SL-lederen mener Røe Isaksen må bygge åpen tillit i skolen og mener han må satse videre på trepartssamarbeidet, i stedet for å kjøre sitt eget løp.

– Røe Isaksen er tross alt avhengig av drøyt 100.000 ansatte for å få til en god utvikling i skolen. Da kan han ikke opptre maktarrogant og frata fagforeningenes rett til å forhandle om lønn, sier Anne Finborud.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]