– Staten bør overta verneverdige håndverksfag

Ansvaret for utdanningen i de verneverdige håndverksfagene må flyttes fra fylkeskommunen til staten.     Det mener arbeidsutvalget som har kartlagt bærekraften i håndverksutdanningen,…

10. mars 2016

På sju år har 190 personer tatt fag- eller svennebrev i de “utrydningstruede” håndverksfagene. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

Det mener arbeidsutvalget som har kartlagt bærekraften i håndverksutdanningen, skriver Klassekampen.

Utvalget ble opprettet av Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet i fjor, og har vært ledet av tidligere stortingspresident og undervisningsminister Kirsti Kolle Grøndahl.

De fant ut at i årene 2007–2014 ble det til sammen bare tatt 190 fag- og svennebrev i de 42 utrydningstruede håndverksfagene.

– Vårt mål er at antallet nye fagbrev i alle fall skal dobles, sier Grøndahl til Klassekampen.

Børsemakerfaget er på en eksklusiv liste av 42 håndverk som regnes som verneverdige i Norge. Eksempel på andre fag på lista er smed, gipsmaker, møbelsnekker og gjørtler.

En av løsningene i rapporten som utvalget har overlevert regjeringen, er at ansvaret for utdanningen i de verneverdige håndverksfagene flyttes fra fylkeskommunen til staten.

– Det er så få elever som velger disse fagene at fylkeskommunene i mange tilfeller ikke en gang oppretter tilbudet. Derfor må staten overta både det økonomiske og det faglige ansvaret for utdanningen om håndverkene skal overleve, sier Kolle Grøndahl.

Gjennom Unescos konvensjon om vern av den immaterielle kulturarven har Norge forpliktet seg til å ta vare på disse håndverkene.

Relevante lenker:
SL: – Sats på likestilling i yrkesfagene
SL: Foreslår store endringer og nedleggelser i yrkesfag

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen