Skolebyråden høstet applaus på Sørmarka

14. september 2018

Inga Marte Thorkildsen (SV) setter ned et utvalg som skal se på alternativer til det rene karakterbaserte inntaket til Oslos videregående skoler – også kalt fritt skolevalg. Hun ønsker innspill fra LO om hvem som bør sitte i utvalget.

Oslos skolebyråd gjestet LOs utdanningskonferanse på Sørmarka fredag morgen. Hun gjentok tidlig i innledningen sin at det er store problemer knyttet til ytringskulturen i Oslo-skolen, og at hun har travle dager for tiden.

– Vi blir beskyldt for å demontere Oslo-skolen. Både jeg og byrådet er utålmodig for å få til en tillitsbasert ledelse og styring av Oslo-skolen og en bedre ytringskultur. Men det er naivt å tro at tunge trender og kulturer som har eksistert i flere tiår endres raskt. Vi har bare hatt makten siden 2015, og vi trenger flere år for å komme i mål. Det er et tankskip som skal snus, fastslo Inga Marte Thorkildsen.

Innstilling i 2020

Skolebyrådet ønsket ikke å kommentere varselsaken ytterligere, men heller holde seg til temaet på sin innledning: «Oslo-skolen foran valget 2019: Fra blått til rødt utstillingsvindu».

– Et kommunalt offentlig utvalg skal diskutere saken i full åpenhet. Jeg tar på alvor den situasjonen mange rapporterer om. Særlig karakterbasert inntak kombinert med stykkprisfinansiering skaper store skiller mellom skoler. Og jeg ønsker innspill fra LO hvem som skal sitte i utvalget, som skal settes ned denne høsten. Utvalget skal levere en innstilling i januar 2020, sa Thorkildsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Inga Marte Thorkildsen varslet at hun vil sette ned et utvalg for å se på alternativer til det rene karakterbaserte inntaket til Oslos videregående skoler. (Foto: SL)

Nærskoleprinsippet

Forbundsleder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud, takket skolebyråden for at hun setter søkelys på stykkprisfinansieringen.

– Hele denne ordningen må bort! Jeg var mellomleder i Oslo-skolen da ordningen med stykkprisfinansiering ble innført. Vi merket forskjeller på dagen. Offentlige ansatte vegret seg for å uttrykke glede over at naboskolen gjorde det bra. Ordningen førte til konkurranse på det vi holdt på med. Kulturen som kom med stykkprisfinansieringen er også uforenelig med å bygge opp en tillitsreform, sa Finborud og høstet applaus.

Også SLs nestleder, Terje Moen, tok ordet og uttrykte sin støtte for nærskoleprinsippet – basert på egne erfaringer.

– Jeg har sett elever i Trondheim som ikke har gode nok karakterer. De må flytte ut av byen for å gå på skole. Jeg kjenner en elev som gikk VG2, kokkelinjen, tre år på rad i forskjellige bygder. Det eneste han gjorde var å sitte på hybelen og røyke hasj.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Denne plansjen viser eksempler på tiltak som det sittende byrådet i Oslo skal profilere fram mot valget i 2019. (Foto: SL)

Relevante lenker
SL: Hvem skal styre Oslo-skolen?
SL: Reprimanden til Malkenes må trekkes tilbake
SL: – Grasrotopprør for ytringsfriheten!
SL: – Vil ikke fortelle alt vi vet

Skolenes landsforbund på Facebook!