Skeptisk til konkurransearena for utdanningskvalitet

Konkurranse om midler til å utvikle god undervisning kan bidra til å heve kvaliteten i høyere utdanning, mener kunnskapsministeren. Skolenes landsforbund er skeptisk.  …

27. januar 2017

Regjeringen tar til orde for en «nasjonal konkurransearena for økt kvalitet på utdanning» i stortingsmeldingen «Kultur for kvalitet i høyere utdanning», som kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen la fram fredag.

I dag blir utdanning stort sett finansiert gjennom rammebevilgningen til institusjonene, mens forskning i mye større grad er utsatt for nasjonal- og internasjonal konkurranse, er begrunnelsen fra statsråden.

– Å vinne frem i Norges forskningsråd og EU gir forskere prestisje og noe å strekke seg etter. Vi ønsker å gjøre litt av det samme for utdanning, og derfor få på plass en bred nasjonal konkurransearena for utdanning, sier Røe Isaksen i en pressemelding.

– Ingen suksess i VGS

Geir Granås, forbundssekretær i Skolenes landsforbund, er skeptisk til det regjeringen kaller en nasjonal konkurransearena for utdanningskvalitet.

– Slik jeg forstår meldingen skal dette gjøres gjennom å opprette en såkalt «kvalitetsportal». Dette grepet kjenner vi igjen fra videregående opplæring, og det er vel trygt å si at der har det ikke vært noen suksess, sier Granås.

Skolenes landsforbund er entydig positiv til at regjeringen vil stille krav om pedagogisk basiskompetanse ved tilsetting av personale som skal undervise i høyere utdanning.

(Artikklen fortsetter under bildet)

Forbundssekretær Geir Granås.

Gode undervisere skal verdsettes

I stortingsmeldingen, vil regjeringen stille krav om at alle universiteter og høyskoler, alene eller sammen med andre, i løpet av to år skal etablere meritteringssystemer som bidrar til at arbeidet med å utvikle god undervisning verdsettes.

«Meritteringssystemer for utdanning er et virkemiddel som har blitt tatt i bruk av flere institusjoner for å stimulere til økt under visningsinnsats og for å verdsette viktig utviklingsarbeid …. Meritteringssystemer gir den enkelte ansatte muligheter for uttelling (opprykk, kvalifisering, lønn) eller tid til å drive utvikling av utdanningsvirksomheten på grunnlag av dokumenterte resultater på utdanningsområdet,» står det i meldingen.

De beste underviserne skal få den anerkjennelsen de fortjener, ifølge Torbjørn Røe Isaksen.

– Det skal bli like gjevt å undervise som å forske. Kunnskap er ikke en vare som skal formidles og konsumeres. Det er noe som oppstår og utvikler seg når underviser og studenter kommer sammen. God undervisning kan læres. Da må det finnes et fagfellesskap som satser på utdanning, sier kunnskapsministeren.

Arbeidsliv i omstilling

Regjeringen ønsker å gi universiteter og høyskoler flere verktøy for å heve kvaliteten på utdanningene de tilbyr.

– Mye er bra i norsk høyere utdanning. Likevel er det mye som kan bli bedre, ikke minst for å forberede studentene på et samfunn og et arbeidsliv i omstilling. Et av hovedmålene med denne meldingen er at studentene får en utdanning som gjør dem klare for arbeidslivet. Det er kanskje viktigere enn noen gang, sier Torbjørn Røe Isaksen.

Relevante lenker:
SL: – Spydspiss i LO for livslang læring