– Fagskoleutdanning på høyere nivå må gis studiepoeng

Å gi studiepoeng for fagskoleutdanning, er et fornuftig forslag som er i tråd med vår politikk, sier nestleder Terje Moen i Skolenes landsforbund. Kent…

6. april 2016

For SL er det viktig å få fram at vi støtter alle initiativ som kan løfte statusen til yrkesfagene, sier SL-nestleder Terje Moen. (Foto: SL) Å gi studiepoeng for fagskoleutdanning, er et fornuftig forslag som er i tråd med vår politikk, sier nestleder Terje Moen i Skolenes landsforbund.

Kent Gudmundsen (H) mener det er på høy tid at studenter på høyere yrkesfaglig utdanning kan ta studiepoeng og bachelorgrad. Han uttaler til NRK at fagskolen i dag fremstår som en blindvei.

– Det er på høy tid å gi fagskolene, som tilbyr høyere yrkesfaglig utdanning, et løft og gjøre det mulig å ta både studiepoeng og en bachelorgrad. I dag er det kun mulig å gjøre det på et universitet eller en høyskole. Da tar vi yrkeselevene på alvor og da kan vi kanskje bøte på den trenden som vi ser i år. Nemlig at vi har en nedgang i antall i elever som søker seg inn på yrkesfag til videregående.

Løfte statusen til yrkesfagene

SL-nestleder Terje Moen beskriver forslaget som fornuftig.

– For SL er det viktig å få fram at vi støtter alle initiativ som kan løfte statusen til yrkesfagene. I dette tilfellet studiepoeng, som er viktig for fagskolen – og i tråd med vår politikk. SL oppfatter ikke forslaget som feil vei å gå. Innføringen av studiepoeng vil være med på å utdanne norsk ungdom til et interessant yrkesliv, sier Moen.

Han mener det er viktig at man ikke begrenser studiepoeng til bare å gjelde akademiske utdanninger.

– All høyere utdanning bør gis studiepoeng, uavhengig av om utdanningen er akademisk eller yrkesfaglig rettet. Da vil fagskolen og andre utdanninger få en mer fremtredende rolle, mener Terje Moen.

Relevante lenker:
SL:
– Sats på likestilling i yrkesfagene
120 kadetter uten opplæringsplass
SL:
Foreslår store endringer og nedleggelser i yrkesfag
SL:
– Glad for at det skjer noe med yrkesfagene
SL: Krever adjunktlønn for yrkesfaglærere
SL: Krafttak for yrkesfagene

SL mener det er viktig at man ikke begrenser studiepoeng til bare å gjelde akademiske utdanninger. (Foto: Pixabay)
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]