120 kadetter uten opplæringsplass

Rekordmange fremtidige sjøoffiserer står uten opplæringsplass fordi mange offshoreskip ligger i opplag.     Studenter som går ut fra maritime fagskoler og høyskoler, trenger…

9. februar 2016

I offshorerederiet Eidesvik er inntaket av årets kadetter uendret i fra 2015. (Foto: Eidesvik/Pressebilde)

Studenter som går ut fra maritime fagskoler og høyskoler, trenger 6 til 12 måneder seilingstid etter endt utdannelse for å løse ut sertifikater. Uten sertifikat kan de ikke gjøre tjeneste om bord på et fartøy.

I kadettdatabasen registreres studentene som søker seg kadettplass, slik at rederier med opplæringsstillinger kan finne de riktige kandidatene.

– Vi har kadetter på billigsalg. Nå må vi bare få rederiene med på dugnaden. Selv om rederiene bare skal stille med kost og lugar, har vi fortsatt 120 uten opplæringsplass, sier Tor Egil Fjelde, ansvarlig for den nasjonale kadettdatabasen, til Maritime.no.

85 prosent av kadettene har blitt ansatt i offshorerederier som ligger i området fra Stavanger til Ålesund. Når disse rederiene har over 100 skip i opplag, så er det utfordrende, opplyser Fjelde.

Fortsatt er det 120 kadetter igjen i databasen som ikke har opplæringsplass i et rederi.  Til sommeren uteksamineres over 500 til, som skal konkurrere med de som allerede står uten plass.

Nestleder i SL, Terje Moen.

Hvis seilingstiden ikke er unnagjort innen fem år etter studenten gikk ut fra høgskolen eller fagskolen, må utdannelsen gjennomføres på nytt hvis studenten fortsatt vil prøve seg på sjøen.

Nestleder i Skolenes landsforbund, Terje Moen, mener det er trist at krisen i oljenæringen også slår inn over kadettordningen.

– Regjeringen må holde presset oppe for å sikre flere lærlinger plass, også i maritim sektor. I tillegg må lokale politikere komme på banen og sikre god dialog med bedrifter som kan ta inn kadetter, sier Moen.

Relevante lenker:
SL: – Glad for at det skjer noe med yrkesfagene
SL: Krever adjunktlønn for yrkesfaglærere
SL: Krafttak for yrkesfagene[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]