Professor fikk med seg gode råd fra SL

23. september 2015

Leder av utvalget som skal se på lærerrollen, professor Thomas Dahl, gjestet landsstyremøtet i SL onsdag. (Foto: Runar Nørstad, SL)

Det er for mange hindringer mellom lærer og elev, læreren må få større tillit, synspunktene til grasrota må vektlegges, er noen av rådene fra Skolenes landsforbund til utvalget som skal se på lærerrollen.

Kommunikasjonsavdelingen

Lederen av utvalget som skal se på lærerrollen, professor Thomas Dahl, gjestet landsstyremøtet i Skolenes landsforbund (SL) onsdag. Han reiste hjem med viktige innspill til utvalgets arbeid.

Skolenes landsforbund reagerte sterkt da kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen etablerte utvalget som skal se på lærerrollen i juli. Årsaken var at utvalget fullt ut består av professorer, og at partene på forhånd ikke var involvert.

– Å nedsette en ekspertgruppe – uten å involvere partene og uten at noen av lærerne er med – har ikke noe for seg, og vil ikke føre til økt forståelse om hvor viktig læreren er for utviklingen av velferdssamfunnet, sa SLs nestleder Terje Moen.

Utvalgsleder overrasket

Utvalgets leder, professor Thomas Dahl, har uttrykt at han så tidlig som mulig ønsker å komme i dialog med arbeidstakerorganisasjonene. Onsdag gjestet han landsstyremøtet i SL, som avvikles på Sørmarka.

– Vi som eksperter skal ikke blande oss noe særlig bort i politikken. Men jeg er litt overrasket over at ingen av partene skulle sitte i utvalget. Som dere skjønner, har jeg ikke brydd meg noe særlig om å mene noe om akkurat det, sa Dahl og understreket at det skal opprettes en referansegruppe.

– Der får partene en naturlig plass, også dere i SL. Kanskje blir det en arena der dere kan snakke bedre sammen enn i dag. Utvalget ser på referansegruppen som en kvalitetssikring av det vi jobber med, sa Dahl.

Utvalgslederen utfordret landsstyremøtet, og ville gjerne ha med seg gode råd til neste møte i utvalget som finner sted i oktober.

– Hva slags forhold er av betydning når man skal si noe om lærerrollen. Det er det store spørsmålet utvalget skal prøve å løse. Jeg tar gjerne med meg gode poenger og synspunkter herfra, sa Dahl og henvendte seg til landsstyredelegatene.

– Løser ikke konflikten

Professor Thomas Dahl, som er forsker og universitetslærer ved NTNU, sa at utvalget har hatt ett møte og drøfter fortsatt mandatet det er tildelt.

Professor Thomas Dahl i samtale med forbundsleder Anne Finborud og tidligere SL-leder Sverre Worum. (Foto: Runar Nørstad, SL)
Professor Thomas Dahl i samtale med forbundsleder Anne Finborud og tidligere SL-leder Sverre Worum. (Foto: SL)

– Den løsningen utvalget lander på, kommer ikke til å løse konflikten mellom partene. Det er det viktig for meg å si allerede nå, sa Dahl som understreket at han er opptatt av partssamarbeidet.

– Jeg har jobbet som arbeidsforsker tidligere, og det er interessant for meg å studere hvordan partene jobber sammen i skolen, både sentralt og lokalt.

Thomas Dahl snakket om «den skandinaviske modellen», og hvordan demokratiet i arbeidslivet har utviklet seg.

– Skolen mangler det partssamarbeidet som bedriftene har. Kanskje er det derfor konfliktene oppstår. Min forskning viser at den norske skolen ikke har tatt innover seg den skandinaviske modellen.

Thomas Dahl mener at KS, Utdanningsforbundet og SL har ett felles ønske – å utvikle skolen.

– Men de får det ikke til – sammen. Jeg ønsker et tettere samarbeid mellom partene, og tar det med meg inn i utvalgsarbeidet.

Dahl viste også til vellykkede prosjekter i industrien, som han mener skolen ikke har tatt til seg.

– Skolene er per i dag ikke godt nok bevisst på hvordan arbeidet skal organiseres. Det er for lite eksperimentering og fornyelse, noe vi i utvalget må ta tak i.

– For mange hindringer mellom lærer og elev

Professor Thomas Dahl får skolepolitiske råd fra SLs landsstyremedlemmer. (Foto: Runar Nørstad, SL)
Professor Thomas Dahl får skolepolitiske råd fra SLs landsstyremedlemmer. (Foto: SL)

Utvalgets leder utfordret landsstyremøtet til å svare på følgende spørsmål, som også er en del av mandatet til gruppen å «løse»:

• Hva har påvirket lærerrollen?
  • Hva påvirker lærerrollen i dag?
  • Hvordan bør lærerrollen utvikles i framtiden?

Et svært engasjert landsstyre hadde mange svar og forslag, men mange var samstemte om at det er for mange hindringer i samspillet mellom lærer og elev og at disse hindringene må bort.

Noen av svarene på spørsmålene:

• «Ta synspunktene til grasrota med inn i det videre arbeidet i utvalget.»
  • «Lærerne har oppriktig et ønske om å føre elevene lengst mulig. Det er det som gir glede i lærerarbeidet. Men lærerne må få tid til dette. Dere i utvalget har oppriktig en vanskelig oppgave.»
  • «Dette er virkeligheten: Lærerne i videregående bruker altfor mye tid til å sette karakterer. Karakterene trenger ikke si noe som helst om kunnskapen til eleven. SL har programfestet at vi er imot karakterer.»
  • «Jeg vil ha referansegruppa inn i utvalget.»
  • «Er det ikke lurere å sette inn en lærer som har 30 studiepoeng i matematikk og har undervist i faget i 25 år i ungdomsskolen, enn en lærer med 60 studiepoeng som har undervist i to år? Nye regler gjør at dette kan skje. Det er med på å ødelegge lærerrollen.»
  • «Større tillit til læreren.»

PS! Professor Thomas Dahl vil få alle svarene oversendt. Han lover å ta innspillene med seg i utvalgets videre arbeid.