SL kritisk til nok et «ekspertutvalg»

Nytt utvalg skal vurdere hvordan norsk skole bedre kan ivareta de flinkeste elevene. Skolenes landsforbund mener regjeringen skyter seg selv i foten.   Kommunikasjonsavdelingen…

22. september 2015

– Regjeringen skyter seg selv i foten. ved å opprette nok et utvalg, mener Anne Finborud i Skolenes landsforbund. (Foto: Pixabay/SL)

Kommunikasjonsavdelingen

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil ha et godt tilbud for høyt presterende elever. Nå skal et utvalg vurdere hvordan norsk skole bedre kan ivareta disse elevene.

Statssekretær Birgitte Jordahl i Kunnskapsdepartementet sier at regjeringen ønsker en langsiktig og mer helhetlig satsning for elever som presterer på høyt faglig nivå, elever som har spesielle talent og elever som har potensial til å nå de høyeste faglige nivåene.

– Det har lenge vært en tanke om at «flinke elever alltid vil klare seg». Vi har ikke hatt tilstrekkelig fokus på at høyt presterende elever er en sammensatt gruppe med ulike utfordringer og behov. Alle elever må få oppleve at deres talent verdsettes, og de må oppmuntres til å utvikle sine ferdigheter, sier Jordahl.

– Utelater partene nok en gang

Skolenes landsforbund synes det er høyst bemerkelsesverdig at nok et «ekspertutvalg» ser dagens lys – uten at partene har vært involvert.

Anne Finborud, leder i Skolenes landsforbund. (Foto: Runar Nørstad)
Anne Finborud, leder i Skolenes landsforbund.

– Ingen i Skolenes landsforbund har hørt om dette utvalget og dets mandat, før det seiler inn som en pressemelding. Hvorfor kan ikke partene informeres og involveres, undres forbundsleder Anne Finborud.

Hun understreker at det ikke er første gang den sittende statsråden oppretter ekspertutvalg til stor overraskelse for partene i arbeidslivet.

– Det som skjer, er at regjeringen trigger sin egen politikk. Hva ønsker kunnskapsministeren egentlig å oppnå, spør Finborud som minner om at Skolenes landsforbund på prinsipielt grunnlag er motstander av slike ekspertutvalg.

Frykter økt klasseskille

Når det gjelder utvalgets mandat, mener Anne Finborud at loven allerede er klar:

– Lærerne er allerede pålagt å tilpasse og differensiere undervisningen. Vi har ikke fått noen signaler på at lærere ikke klarer å differensiere. Jeg tror lærere er flinkere til å drive variert undervisning enn statssekretær Birgitte Jordahl er klar over, sier Finborud som frykter at økte forskjeller kan bli resultatet av utvalgets arbeid.

– Skolenes landsforbund er selvfølgelig klar over at svake elever sliter med å henge med i undervisningen. Men dagens lovverk – og lærere – tar allerede hensyn til dette, mener Anne Finborud og utdyper:

– Dette har vi mye erfaring med. Vi trenger ikke vente et helt år med å øke lærertettheten. Det er åpenbart at færre elever per lærer er den største suksessfaktoren.

Tilpasset opplæring

– Prinsippet om tilpasset opplæring gjelder alle elever. Vi må sørge for at også elever som presterer høyt blir ivaretatt, og får god tilpasset opplæring, sier statssekretær Birgitte Jordahl.

Statssekretær Birgitte Jordahl. (Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen)

Utvalget skal ledes av utdanningsdirektør Jan Sivert Jøsendal i Drammen kommune. Utvalgets medlemmer har kompetanse på opplæringsløpet, tilpasset opplæring, høyt presterende elever, opplæringsloven og kommunesektoren.

Utvalget skal levere sin utredning 15. september 2016.