– Forunderlig at ingen lærere er med i ekspertgruppen

Ekspertgruppen som skal se på lærerrollen er etablert. Skolenes landsforbund synes det er forunderlig at gruppen domineres av professorer.   Det er kunnskapsminister Torbjørn…

27. juli 2015

SL-nestleder Terje Moen. (Foto: Bo Mathisen/Skolenes landsforbund)

Det er kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen som har valgt å sette ned en ekspertgruppe som skal se nærmere på lærerrollen.

– Vi trenger et solid forskningsbasert kunnskapsgrunnlag om lærerrollen, slik at vi får en felles forståelse av hva denne rollen er. Det blir viktig i det videre arbeidet med å styrke lærernes status, sier Røe Isaksen.

– Ingen lærere er med

Skolenes landsforbund (SL) har tidligere gått imot opprettelsen av et ekspertutvalg. Nå som gruppen er satt ned, er det forunderlig at gruppen domineres av professorer fra hele landet, mener Terje Moen, nestleder i SL.

– Ingen lærere er med. Det synes jeg er litt merkelig, sier Moen.

Terje Moen ønsker alle gode bidrag som kan løse den vedvarende tillitskrisen for lærerne velkommen.

– Men å nedsette en ekspertgruppe – uten å involvere partene – har ikke noe for seg, og vil ikke føre til økt forståelse om hvor viktig læreren er for utviklingen av velferdssamfunnet, understreker han.

Dette er ekspertgruppen

Leder:

Thomas Dahl, professor, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Medlemmer:

Kåre Heggen, professor, Høgskulen i Volda

Lise Iversen Kulbrandstad, professor, Høgskolen i Hedmark

Torunn Lauvdal, rektor, Universitetet i Agder

Kjell G. Salvanes, professor, Norges Handelshøyskole

Kaare Skagen, professor, Høgskolen i Oslo og Akershus

Siw Skrøvset, dosent, Universitetet i Tromsø

Fredrik W. Thue, professor, Høgskolen i Oslo og Akershus

Berit Askling, professor emerita, Göteborgs universitet

Lars Qvortrup, professor, Aalborg universitet

Fjorårets krisestemning

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) vil slå hardere ned på skulking. (Foto: Runar Nørstad, SL)
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H). (Foto: Runar Nørstad, SL)

Lærerstreiken for et år siden viste at aktørene i Skole-Norge ser lærerrollen fra ulike perspektiver, skriver Kunnskapsdepartementet på sin hjemmeside. Departementet har lansert strategien «Lærerløftet. På lag for kunnskapsskolen» med en rekke tiltak for å styrke læreryrkets status.

I året som har gått har kunnskapsministeren besøkt mange skoler og bedt lærere og elever om innspill. Han har også fulgt opp arbeidet med tidstyver i skolen, og samarbeidet med en rekke organisasjoner om tiltak for å bedre rekrutteringen til læreryrket.

– Gjennom arbeidet med lærerrollen legger vi fjorårets krisestemning bak oss og ser fremover. Årets gledelige søkertall til lærerutdanningene tyder på at de unge har oppfattet at vi nå er på rett vei, sier kunnskapsministeren i en pressemelding mandag.

– Nytenkning

Ekspertgruppen skal beskrive læreryrket i Norge i lys av samfunnsutvikling og historie, og foreslå hvilke grep som skal til for å styrke lærerrollen fremover.

Kunnskapsministeren håper ekspertgruppens forslag vil stimulere til nytenkning.

Ekspertgruppen leverer sin rapport om et år.

Førsteamanuensis Sølvi Mausethagen ved Senter for profesjonsstudier ved HiOA vil være ekspertgruppens sekretær.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]