Lærerrollen i fokus
Hovedoppgaven til læreren er fortsatt undervisning, ifølge en ekspertgruppe som har sett på lærerrollen. – Utvalget har levert et godt stykke arbeid i tråd…
15. august 2016
Runar Nørstad
Hovedoppgaven til læreren er fortsatt undervisning, ifølge en ekspertgruppe som har sett på lærerrollen. – Utvalget har levert et godt stykke arbeid i tråd med mandatet, sier SL-leder Anne Finborud.
Ekspertgruppen, som ble satt ned i kjølvannet av den opprivende lærerstreiken i 2014, leverte sin rapport til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) mandag.
Gruppen har sett på hvordan lærerrollen har utviklet seg over tid og hva slags forventninger samfunnet har til lærerne i dag.
– Lærerne møter flere krav og forventninger i dag enn de gjorde for 20-30 år siden. Rapporten minner om at kjerneoppgaven til lærerne er undervisningen. Det er et godt utgangspunkt for å diskutere lærerrollen i tiden fremover, sier Røe Isaksen i en pressemelding.
Varsler grundig debatt
Skolenes landsforbund har vært med i ekspertgruppens referansegruppe. SL-leder Anne Finborud mener ekspertgruppen har gjort et godt arbeid i tråd med mandatet.
– Rapporten viser at ekspertgruppen ikke har blandet seg utidig inn i det som er partenes arbeid. Hensynet til lærerens kjerneoppgave – undervisning – er ivaretatt. Og læreren får både en troverdig og positiv omtale i rapporten. Læreren skal fortsatt få være lærer, noe vi i Skolenes landsforbund er glad for.
Anne Finborud tror at SLs medlemmer vil kjenne igjen sitt daglige virke i rapporten.
– Rapporten er omfattende og SL vil ha en grundig debatt om den på neste forbundsstyremøte, for å vurdere hvordan innholdet kan brukes til beste for våre medlemmer. SL er som fagforening opptatt av å sikre en god rolleforståelse, og da trenger vi tid til å sette oss grundig inn i rapporten, sier forbundslederen.
Ekspertgruppen om lærerrollen ble opprettet av Kunnskapsdepartementet 27. juli 2015. Professor ved Program for lærerutdanning ved NTNU, Thomas Dahl, har ledet gruppen.
Godt lærerfellesskap
– Læreryrket blir formet i møte med elevene og læringen deres. Relasjonen til elevene, og fagene de underviser i, vil alltid være kjernen i lærerrollen. Men en utvikling av lærerrollen betyr også å bygge på andre relasjoner. I rapporten peker vi blant anna på hvor viktig det er med et godt lærerfellesskap, der lærerne på en og samme skole, og på tvers av skoler, samarbeider om å styrke og utvikle undervisningen, sier professor Thomas Dahl.
Ekspertgruppen anbefaler å styrke profesjonsfellesskapet til lærerne, ikke bare på den enkelte skole, men også lokalt, regionalt og nasjonalt. Utvalget mener flere profesjoner må inn i skolen og oppfordrer til mer differensiering av lærerarbeidet, som mer bruk av lærerspesialister og ressurslærere.
En mer profesjonsrettet og forskningsbasert lærerutdanning, som samtidig er tettere på hverdagen i klasserommet, er også blant anbefalingene fra utvalget.
SLs forbundsstyre vil drøfte rapporten på møte 25.- og 26. august.
Relevante lenker:
SL: Professor fikk med seg gode råd fra SL
SL: – Forunderlig at ingen lærere er med i ekspertgruppen