– Lærere tar mobbing på alvor

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud, synes det er beklemmende at sentrale politikere prøver å slå politisk mynt på tragiske hendelser relatert til mobbing….

13. januar 2016

SL-leder Anne Finborud har tillit til at ansatte i undervisningssektoren og skoleledere i Norge jobber seriøst med mobbing – hver dag. Både med akutte saker, men også forebyggende i læringsmiljøet. (Foto: SL)

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud, synes det er beklemmende at sentrale politikere prøver å slå politisk mynt på tragiske hendelser relatert til mobbing.

– Landets lærere og skoleledere tar faktisk mobbing på alvor, sier hun.

– Alle ansatte i skolen har daglige samtaler om relasjoner mellom barn og unge. At det likevel finner sted mobbing, viser hvor utfordrende krefter som er i gang ved vedvarende plaging, sier Anne Finborud.

– Populistiske uttalelser

SL-lederen reagerer sterkt på at Frps skoletalskvinne, Bente Thorsen, får stort medieoppslag når hun ønsker å sparke rektorer og lærere som over tid ikke klarer å stoppe mobbing, slik VG skrev mandag.

– Dette er nok et eksempel på politikere som får medieoppslag ved populistiske uttalelser. Som stortingspolitiker burde Bente Thorsen være kjent med at det allerede er hjemmel for sanksjoner i loven. Utspillet skaper et bilde av at landets lærere og skoleledere ikke gjør jobben sin. Jeg føler derfor behov for å si at vi har tillit til alle som jobber med barn og ungdom daglig. Vi har også tillit til at det blir tatt affære ved overtramp.

– Vi er i en situasjon hvor det er veldig press i media på en trist hendelse. Jeg synes ikke det er riktig tid å gå ut å overby hverandre med krav og plassere skyld, slik flere politikere har gjort og fortsatt gjør. Her må vi samarbeide bredt om å finne gode løsninger, fortsetter Finborud.

Ressurser og tidspress

Anne Finborud gjentar at hun har tillit til at ansatte i undervisningssektoren og skoleledere i Norge jobber seriøst med mobbing – hver dag. Både med akutte saker, men også forebyggende i læringsmiljøet.

– Lærerne gjør altså så godt de kan, selv om det er svært vanskelig å fange opp all mobbing. Til det er ressursene i skolen for knappe og tidspresset på læreren for stort. Dette er en kjent problemstilling som landets politikere i en årrekke har ignorert, sier SL-lederen.

I tillegg kan skolen vanskelig løse dette problemet alene, mener hun.

– Profesjonelle lærere

Manifest mot mobbing skal bidra til at mobbing settes på den nasjonale agendaen. (Foto: Pixabay)
Landets lærere og skoleledere tar mobbing på alvor, mener Skolenes landsforbund. (Foto: Pixabay)

For å kommer mer av mobbingen til livs, må beredskapen rundt mobbing integreres tettere innpå skolen, som igjen må få mer profesjonell hjelp for å kunne gripe fatt i mobbing i skoletiden. Flere yrkesgrupper må i større grad jobbe på tvers, mener forbundslederen.

– Vernepleiere, sosionomer – altså yrkesgrupper som er litt mer profesjonelle til å håndtere slike situasjoner – må i større grad integreres i arbeidet for å bekjempe mobbing samt bidra til å finne løsninger når problemet først har oppstått. Så må lærerne være profesjonelle hva gjelder å observere når ting skjer. Oppstår det et konkret tilfelle av mobbing, bør ikke denne type spørsmål sendes barne- og ungdomspsykiatrien langt unna skolebygningen, men i størst mulig grad løses ved å dra inn lokal, profesjonell hjelp.

Skolenes landsforbund vil altså ha flere yrkesgrupper inn i skolefellesskapet, fordi lærerne møter så mange utfordringer og problemer som ikke er direkte knyttet til opplæringen/undervisningen, mener Anne Finborud.

– Vi trenger et bredere lag rundt eleven for å se helheten i hva som rører seg i opplæring- og oppvekstsituasjonene. Læreren klarer ofte ikke dette alene. Det er en kjensgjerning og en utfordring politikerne bør gjøre noe med.

Relevante lenker:
SL: – Alle former for mobbing må bekjempes
SL: Giske refser manglende mobbearbeid
SL: – Læreren bør avgjøre mobilforbud
SL: – Gjør en forskjell, du også!

Illustrasjonsbildet av mobbing er frigjort under denne lisensen

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]