– Alle former for mobbing må bekjempes

18. august 2015

Manifest mot mobbing skal bidra til at mobbing settes på den nasjonale agendaen. (Foto: Pixabay/SL)

– Elever skal glede seg til skolestart – ikke grue seg, sier forbundssekretær Gro Tove Andersen som allerede nå minner om antimobbekampanjen i uke 36.

Ikke alle gleder seg til skolestart, selv om hverdagen er i gang for mange av landets skoleelever. 32.000 elever i Norge sier de blir mobbet på skolen, ifølge Elevundersøkelsen fra i fjor.

I Norge settes det i gang en antimobbekampanje rundt skolestart. Det er partnerskapet Manifest mot mobbing som står bak den årlige kampanjen.

– Gjør en forskjell

Forbundssekretær i SL, Gro Tove Andersen.

Skolenes landsforbund (SL) er en av partene, og forbundssekretær Gro Tove Andersen varsler at årets kampanje skjer i uke 36.

– Marker 31. august til 4. september 2015 i kalenderen allerede nå. Kampanjer erstatter ikke det langsiktige arbeidet mot mobbing, men er med på å sette søkelys på godt læringsmiljø og antimobbearbeidet som skal foregå hele året, sier Andersen som representerer SL i partnerskapet.

«GJØR EN FORSKJELL», blir kampanjens hovedbudskap i år, ifølge Gro Tove Andersen.

– Kampanjen skal vise hvordan hver av oss kan gjøre en forskjell, for å skape vennskap, bidra til inkludering og forebygge mobbing.

Ønsker tips på nett

En ny nettside blir klar til kampanjestart i uke 36. Den kommer til å bestå av tips til hva voksne kan gjøre i ulike sammenhenger og på ulike arenaer, for eksempel i klasserommet, i barnehagen, på lekeplassen, i en bursdag, på fotballtrening, i kommunestyret, på nett osv. Noen av tipsene blir det også filmer av, skriver Utdanningsdirektoratet på sin hjemmeside.

Det kommer også en tipsfunksjon på nettsiden, der du kan dele med andre hvordan akkurat du, skolen din, barnehagen din osv. gjør en forskjell.

«Kanskje du har kommet på en helt genial idé, som andre kan ha nytte av? Vi vet at veldig mange av dere som jobber i skolen, i barnehagen og i fritidsmiljøer, og ikke minst foreldre, sitter på mye kunnskap og erfaringer, og har kreative tips på lager. Snart er det tid for å dele! Tenk hvilken verktøykasse med vennskaper-tips vi kan lage sammen!», oppfordrer direktoratet.

Bot til mobbeskoler?

Regjeringen mener det må sterke virkemidler til for å unngå at mobbevarsler ikke blir fulgt opp, og åpner for å bøtelegge skoler som ikke tar tak i mobbing, ifølge TV 2.

Forbundssekretær Gro Tove Andersen mener regjeringen heller bør ha fokus på å sikre at skolene utarbeider konkrete strategier for rask handling ved all form for krenkende adferd.

– Alle form for mobbing, vold og rasisme mellom elever, mellom personalet, mellom personalet og elevene må bekjempes. Da må det være tid og rom til etisk refleksjon og dialog i personalet og blant elevene. Dette har SL nedfelt i sitt prinsipp- og handlingsprogram, sier Andersen.

Slår tilbake mot mobbingen

Svenske Lennart Bång jobber som spoken word-artist. Da han var liten ble han mobbet på skolen.

Nå har han laget en ti minutter lang kortfilm, basert på egne opplevelser, for å vise verden at man må «Stå upp för de tysta». Filmen sprer seg som ild i tørt gress, og har blitt vist over 320.000 ganger på Facebook.

– Jeg har ønsket å lage denne videoen veldig lenge. Det er så utrolig mange barn som lider av mobbing hver dag. Det har vært vanskelig, men nå var det på tide at den kom, forteller Bång til ABC Nyheter.

Videoen er laget kun med den hensikten å motvirke mobbing. Filmen ble sluppet i august for å gi mobbing mer oppmerksomhet rundt skolestart.

FAKTA: Manifest mot mobbing

• Manifest mot mobbing skal bidra til at mobbing settes på den nasjonale agendaen. Det viktigste arbeidet mot mobbing er det som skjer lokalt.
  • Partene i Manifest mot mobbing bistår det lokale arbeidet blant annet gjennom å sette årlig fokus på områder som er sentrale i arbeidet mot mobbing.
  • Partene i Manifest mot mobbing oppfordrer alle kommunene til å underskrive lokale manifest.
  • Partene i Manifest mot mobbing er regjeringen, KS, Utdanningsforbundet, Fagforbundet, Norsk Skolelederforbund, Skolenes landsforbund, Foreldreutvalget for grunnopplæringen og Foreldreutvalget for barnehager og Sametinget.
  • Det første Manifest mot mobbing gjaldt for perioden 2002-2004.
  • På vegne av regjeringen signerte statsminister Jens Stoltenberg det fjerde Manifest mot mobbing 27. januar 2011.
  • Utdanningsdirektoratet er sekretariat for Manifest mot mobbing.

Hovedbildet til saken er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]