– Gjør en forskjell, du også!

Årets Manifest mot mobbing-kampanje er i gang. Sjekk ut den splitter nye kampanjesiden, og del dine tips. SE VIDEO!   I Norge settes det…

31. august 2015

32.000 elever i Norge sier de blir mobbet på skolen, ifølge Elevundersøkelsen fra i fjor.

I Norge settes det i gang en antimobbekampanje rundt skolestart. Det er partnerskapet Manifest mot mobbing som står bak den årlige kampanjen, som i år varer fra uke 36 til og med uke 39.

Forebygging

Årets kampanje har hovedbudskapet «Gjør en forskjell», og skal vise hvordan hver av oss kan gjøre en forskjell – for å skape vennskap, bidra til inkludering og forebygge mobbing.

En ny nettside er opprettet i forbindelse med Årets Manifest mot mobbing-kampanje.

En splitter ny nettside ble lansert mandag i forbindelse med kampanjestart.

Nettsiden mmm.udir.no består av tips til hva voksne kan gjøre i ulike sammenhenger og på ulike arenaer for å forhindre mobbing, for eksempel i klasserommet, i barnehagen, på lekeplassen, i en bursdag, på fotballtrening, i kommunestyret, på nett osv.

Følg Manifest mot mobbing på Facebook

På nettsiden er det også en tipsfunksjon, der du kan dele med andre hvordan akkurat du, skolen din, barnehagen din osv. gjør en forskjell.

– Alle kan gjøre en forskjell

Det er partnerskapet Manifest mot mobbing som står bak den årlige kampanjen. Skolenes landsforbund (SL) er en av partene, og forbundssekretær Gro Tove Andersen sier at alle former for mobbing må bekjempes.

– Det viktigste vi kan gjøre for å forebygge mobbing er å gi barn en trygg barndom og oppvekst, og sørge for at alle barn og unge har venner. Vi kan alle gjøre en forskjell – enten som forelder, lærer, barnehagestyrer, håndballtrener eller nabo. Vi som er voksne er viktige rollemodeller og kan legge til rette for vennskap mellom barna våre.

Andersen råder alle til å ta en titt på nettsiden mmm.udir.no, der voksne får konkrete tips til hva de kan gjøre for å skape vennskap og forebygge mobbing, for eksempel i klasserommet, i barnehagen, på lekeplassen, i en bursdag eller på fotballtrening.

– Det er veldig mange som allerede gjør mye bra for å forebygge mobbing og skape vennskap. Dette vil vi høre om. Jeg oppfordrer alle til å dele sine tips med andre på nettsiden, sier Gro Tove Andersen.

– Inviter alle i bursdagsselskap

Manifest mot mobbing har også laget flere filmer i forbindelse med årets kampanje.

Dette sier Monica i filmen: Som mamma så bidrar jeg til et bedre klassemiljø ved å invitere alle til bursdagsselskap. Hele gruppen, hele klassen, alle guttene eller alle jentene. Bursdagsselskaper er en stor ting for barna. De snakker mye om det både før og etter bursdagsselskapet. Hvis du lar noen stå utenfor og ikke inviterer alle, så er det ikke bare bursdagsselskapet de går glipp av, men det er også all snakket før og etter. Vær en god forelder og inviter alle. Det skaper et bedre klassemiljø og kan skape nye vennskap.

Monicas tips: Inviter alle i bursdagsselskap – ikke la noen stå utenfor. from Utdanningsdirektoratet on Vimeo.

FAKTA: Manifest mot mobbing

• Manifest mot mobbing skal bidra til at mobbing settes på den nasjonale agendaen. Det viktigste arbeidet mot mobbing er det som skjer lokalt.
  • Partene i Manifest mot mobbing bistår det lokale arbeidet blant annet gjennom å sette årlig fokus på områder som er sentrale i arbeidet mot mobbing.
  • Partene i Manifest mot mobbing oppfordrer alle kommunene til å underskrive lokale manifest.
  • Partene i Manifest mot mobbing er regjeringen, KS, Utdanningsforbundet, Fagforbundet, Norsk Skolelederforbund, Skolenes landsforbund, Foreldreutvalget for grunnopplæringen og Foreldreutvalget for barnehager og Sametinget.
  • Det første Manifest mot mobbing gjaldt for perioden 2002-2004.
  • På vegne av regjeringen signerte statsminister Jens Stoltenberg det fjerde Manifest mot mobbing 27. januar 2011.
  • Utdanningsdirektoratet er sekretariat for Manifest mot mobbing.

Banner_bokmaal_851x315[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]