Innspill til regler om fysisk inngripen

Skolenes landsforbund støtter de foreslåtte endringene i lovverket om bruk av fysisk inngripen, men har også et tilleggsforslag.

10. september 2024

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap)
Regjeringen har lagt fram et lovforslag som gir ansatte i skolen og på SFO mulighet til å gripe inn fysisk mot elever for å avverge skade. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) har tidligere uttalt at å gripe inn fysisk skal være absolutt siste utvei. (Foto: Kunnskapsdepartementet)

Kunnskapsdepartementet (KD) foreslår å lovfeste regler om bruk av fysisk inngripen for å avverge at en elev krenker en person psykisk eller vesentlig forstyrrer opplæringen til andre elever. Forslaget medfører endringer i opplæringsloven og privatskoleloven, og er derfor på høring.

Det var også tidligere en høring om fysisk inngripen. Da avviste departementet at det kunne være aktuelt med fysisk inngripen overfor elever som forstyrrer eller ødelegger for undervisning.

KD skrev:

«Departementet mener at forstyrrelser og uro i utgangspunktet må håndteres med en faglig- pedagogisk tilnærming, og at å bruke fysisk makt i slike situasjoner ikke er løsningen. Departementet vil også vise til at hensynet til å forhindre at elever forstyrrer eller ødelegger for undervisning ikke veier like tungt som hensynet til å unngå skade på person og vesentlig skade på eiendom, og mener dette taler mot å åpne for bruk av fysisk inngripen i slike situasjoner.

På bakgrunn av dette åpner ikke departementets forslag for å kunne bruke fysisk makt mot elever som forstyrrer eller ødelegger for undervisning.»

Til dette kommenterte vi i Skolenes landsforbund at det i slike tilfeller vil være aktuelt å bortvise eleven fra timen. Og da må det være mulig med mild fysisk inngripen for å få eleven ut, hvis eleven nekter å gå frivillig. Alt annet vil alvorlig undergrave lærerens autoritet. I tillegg pekte vi på at hvis det ikke er mulig å få elever som ødelegger for undervisning ut av klasserommet, vil det være et brudd på rettighetene til de andre elevene. De har rett på et trygt og godt læringsmiljø.

Skolenes landsforbund er svært fornøyd med at Kunnskapsdepartementet har lyttet til denne merknaden vår, og nå foreslår det vi påpekte.

Vi ber KD også ta en ny vurdering på vår andre merknad til den første høringen:

Tiltaksplan for elever som gjentatte ganger utsettes for fysisk makt

– Skolenes landsforbund ønsker en klarere formulering i loven om at elever som stadig havner i situasjoner der fysisk makt brukes, skal ha en tiltaksplan. Dette er viktig for å sikre oppfølging og forebygging, sier forbundssekretær Geir Allan Stava.

Skolenes landsforbund foreslår å legge inn en setning i loven som tydeliggjør dette kravet, noe som vil styrke både lovteksten og oppfølgingen av slike elever.

Les hele høringssvaret fra Skolenes landsforbund her (PDF)