Hvem skal styre Oslo-skolen?

Er det riktig at ledersjiktet i Utdanningsetaten i Oslo trenerer vedtak fattet av byrådet, må det reageres, krever Terje Moen, nestleder i Skolenes landsforbund….

13. september 2018

Er det riktig at ledersjiktet i Utdanningsetaten i Oslo trenerer vedtak fattet av byrådet, må det reageres, krever Terje Moen, nestleder i Skolenes landsforbund.

Flere betrakter varslingen mot Thorkildsens lederskap som svært spesiell, all den tid den kommer fra ledersjiktet under utdanningsdirektør Astrid Søgnen, ifølge VG.

– Kan ikke boikotte politiske vedtak

Terje Moen, nestleder i Skolenes landsforbund, minner om at i demokratiske land er offentlig sektor styrt politisk, der et av forvaltningsorganene er skole. Når det kommer til valg, er det innbyggerne som avgjør, ved hjelp av stemmeseddelen, hvilken retning skolen skal ta.

I Oslo er det et byråd bestående av Arbeiderpartiet (Ap), Sosialistisk Venstreparti (SV) og Miljøpartiet De Grønne (MDG). De har rett til å bestemme kursen for skolen i Oslo, og bestemte seg for en kursendring etter at de fikk flest stemmer under kommune- og fylkesvalget i 2013. Oslos innbyggere ønsket seg en kursendring, og ga de tre partiene fullmakt til å styre.

De ansatte i Oslo kommune, som i alle andre kommuner og fylker, må forholde seg til politiske vedtak som er fattet. Noe annet er rett og slett udemokratisk, understreker nestlederen.

– Som fagforening for i hovedsak offentlig ansatte er Skolenes landsforbund mange ganger uenige i politiske vedtak, men vi må likevel innrette oss etter dem, og deretter kan vi politisk prøve å påvirke til omkamp. Omkamper i saker man er uenig i, er det opposisjonen som skal ta opp. Dette gjelder nasjonalt på Stortinget, og lokalt på rådhuset.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Skolenes landsforbund har ytringsfrihetssaken i Oslo frisk i minne, der tjenstlig tilrettevisning deles ut av rektorer med støtte fra etaten. Vi fristes til ikke å ta varselet mot Thorkildsen helt på alvor, sier nestleder Terje Moen. (Foto: SL)

Tar ikke varselet på alvor

Om det er riktig, som media skriver, at ledersjiktet i Utdanningsetaten i Oslo trenerer vedtak fattet av byrådet, da må det reageres, krever Terje Moen.

– Det valgte byrådet i Oslo har all rett til å reagere på trenering av vedtak, og kreve at politiske vedtak iverksettes. Utdanningsetatens ledere mener at byråd Inga Marte Thorkildsens lederstil går ut over arbeidsmiljøet, som er hjemlet i Arbeidsmiljøloven. Skolenes landsforbund har ytringsfrihetssaken i Oslo frisk i minne, der tjenstlig tilrettevisning deles ut av rektorer med støtte fra etaten. Vi fristes til ikke å ta varselet mot Thorkildsen helt på alvor.

Det er nemlig dette byråd Thorkildsen ønsker kursendring på. Ytringsfrihet og tillitsreform i skolen.

– Hvis toppledere i Oslo-skolen ikke tåler å bli instruert fra sin politiske ledelse, bør de kanskje se seg om etter noe annet å gjøre.

Fakta: Thorkildsen-saken

• Tirsdag ble det kjent at ledere i Utdanningsetaten hevder at skolebyråd Inga Marte Thorkildsen (SV) oppfører seg trakasserende og utilbørlig overfor ansatte i Oslo-skolens administrasjon.
  • Kritikken kom fram i et varsel flere i ledergruppen nylig sendte inn gjennom Oslo kommunes sentrale varslerordning.
  • Inga Marte Thorkildsen har av hensyn til videre saksgang ikke anledning til å kommentere forholdene i detalj, men hun har i media beskrevet samarbeidet med Utdanningsetaten som vanskelig.
  • Tone Tellevik Dahl (Ap) støtter etterfølger Inga Marte Thorkildsens beskrivelse av samarbeidet med utdanningsdirektør Astrid Søgnen som vanskelig, ifølge VG.

Relevante lenker:
SL: Reprimanden til Malkenes må trekkes tilbake
SL: – Grasrotopprør for ytringsfriheten!
SL: – Vil ikke fortelle alt vi vet

Skolenes landsforbund på Facebook!