– Etterlengtet og nyansert rapport om skjermbruk
Skjermbrukutvalget mener elever bør ha trykte lærebøker i tillegg til skjerm på skolen. – Rapporten er etterlengtet av mange, og vil forhåpentligvis nyansere debatten om skjermbruk noe, sier forbundssekretær Lene Bakkedal.
11. november 2024
Runar Nørstad
Det regjeringsoppnevnte utvalget overleverte mandag sin rapport til kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap). Utvalget håper at rapporten kan bidra til en opplyst og nyansert debatt om barn og unges skjermbruk.
Skolenes landsforbund har deltatt i referansegruppen til skjermbrukutvalget og bidratt med innspill muntlig i møter.
Les rapporten her: NOU 2024: 20 – Det digitale (i) livet
Forbundssekretær Lene Bakkedal representerte Skolenes landsforbund under overrekkelsen av rapporten.
– Rapporten er etterlengtet av mange, og vil forhåpentligvis nyansere debatten noe. Det kan virke som om mange tenker at det er enten eller, altså bøker eller skjerm. Utvalgsleder Robert Steen sa at det skal være en balansert oppvekst i skjermens tid, slik også tittelen på rapporten poengterer. Både fordi det trengs mer forskning på dette feltet, men også fordi det digitale har kommet for å bli. For eksempel må det være nok verktøy, slik at læreren selv kan velge etter hva som er rett for å lære det kompetansemålet som skal nås, sier Bakkedal.
– Utvalgslederen understreket at han ønsker en kunnskapsbasert og nyansert debatt, og sa at vi kan ikke melde barna av den digitale utviklingen, men det er på tide at foreldrene melder seg på. Det er en tanke vi stiller oss bak, fortsetter hun.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Skolenes landsforbund skal lese rapporten nøye, men mener allerede nå at den tar opp sentrale emner som kommer til å bli diskutert høyt, både i skolen og i hjemmet.
– Digitale ferdigheter er en av fem ferdigheter som skolen skal gi barn og unge kompetanse i. Likevel er det på sin plass å spørre om det er skolen som har ansvar for å fremme et sunt og balansert forhold til skjerm? Hva ligger under skolens mandat og hva er foreldres oppdrageransvar? Inne i denne diskusjonen ligger det mange problemstillinger, forklarer Lene Bakkedal.
Hun illustrerer dette med at mange foreldre kjenner på at de mister kontrollen når nettbrett sendes med poden hjem, og de ikke har tilgang til å filtrere ha ungene har tilgang på.
– For på den andre siden har vi de familiene som er avhengige av at enheten sendes hjem, for de har ikke digitale verktøy utover mobiltelefon i hjemmet. Ifølge tall fra Medietilsynets undersøkelse i 2022, har 36 prosent av barn mellom 9 og18 år ikke egen PC hjemme. Disse trenger skole-PC-en for å gjøre skolearbeidet hjemme. Og to av anbefalingene til utvalget går nettopp på dette, de påpeker at skoler og barnehager må ta ansvar for å veilede foreldre i bruk av de digitale løsningene som eleven bruker. Og å sørge for at de digitale enhetene har foreldrekontroll hvis de yngste barnene skal ha med enhetene hjem.
Det finnes mange utfordringer og muligheter med alle de digitale verktøy som vi har fått inn i skolen, mener Skolenes landsforbund. Det viktigste er som nevnt at læreren har profesjonsfaglig, digital kompetanse. Til dette kreves det videreutdanning og en reell satsing.
– Derfor er det bra at Skjermbrukutvalget anbefaler at skole- og barnehageeier må arbeide for at deres ansatte får styrket sin profesjonsfaglige kompetanse, at det utarbeides et rammeverk for dette i barnehagen som allerede finnes i skolen. Og ikke minst – at alle ansatte skal inkluderes når det legges planer for digital kompetanseheving, sier forbundssekretær Lene Bakkedal.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Utvalgsleder Robert Steen minnet alle om at et læringsverktøy i seg selv sjelden gir læring, og det gjelder både analoge og digitale læremidler. Men de digitale læremidlene kan fremme inkludering og gi ekstra støtte til elever som trenger det, ifølge Steen.
– Det er viktig å ha tillit lærerens autonomi, og støtte de til gode kunnskapsbaserte valg. Digitalisering må fremme læring, ikke være et mål i seg sjøl at vi skal være digitale, sa Steen.
Også Skolenes landsforbund vektlegger lærerens autonomi og mener at økt kompetanse vil føre til bedre valg av verktøy og metoder, tilpasset kompetansemålene.
Noen av hovedfunnene i rapporten er at:
- Å bruke skjermer kan gjøre det vanskeligere å sovne og gi dårligere søvn.
- Egenskaper ved sosiale medier kan føre til dårligere psykisk helse.
- Skjermbruk kan utfordre barn og unges konsentrasjon og læring.
– Det er lett å bli distrahert av digitale enheter som lokker med andre ting i klasserommet, og her kreves det mye av læreren. Likevel påpeker Robert Steen at alle disse punktene trenger mer forskning og et bedre kunnskapsgrunnlag før det tas flere grep. Det støtter Skolenes landsforbund, sier Lene Bakkedal.
Utvalget poengterer alle, både hele laget rundt barn og unge, og de unge selv, trenger et digitalt kompetanseløft.
Rapporten skal på høring.
Les rapporten her: NOU 2024: 20 – Det digitale (i) livet
Les alle innspillene fra Skolenes landsforbund til Skjermbrukutvalget her (PDF)
Relaterte saker
SL: Innspill til skjermbrukutvalget
SL: To av tre lærere synes det er for mye skjermbruk i skolen
SL: Blogg: Lever personvernet sitt eget liv i skolen?
SL: – Få vet hva digital læringsanalyse er