Utfordret landsstyret på folkehelse og livsmestring
Et eget prosjekt skal styrke undervisningen av folkehelse og livsmestring i skolen. Landsstyret har gitt innspill til spørsmålene som skal vise riktig vei.
24. september 2024
Runar Nørstad
Det såkalte HeaLS-prosjektet vil gi kunnskap om hvordan folkehelse og livsmestring utføres i skoler i Norge, og hvilken effekt dette har på elevers skoleprestasjoner, psykisk helse, skolemiljø og frafall, ifølge prosjektets hjemmeside.
Tirsdag ga landsstyret, som er samlet til møte på Sundvolden Hotel, innspill i form av gruppearbeid til prosjektleder Egil Nygaard som var invitert for å innlede om prosjektet. Nygaard ville ha tilbakemeldinger på to hovedspørsmål:
1. Hvordan forstås og praktiseres folkehelse og livsmestring?
2. Hvilken effekt har ulike måter å utføre folkehelse og livsmestring; hva fungerer bra og dårlig, og for hvem?
Det var et engasjert landsstyre som ga tilbakemeldinger på spørsmålene, og om det er rom for forbedringer før de sendes ut til skoleledere og lærere.
Bakgrunnen HeaLS-prosjektet, er at ny læreplan LK20 («fagfornyelsen») ga eksplisitt oppføring av folkehelse og livsmestring, med store målsettinger. Men det er lite detaljer om konkrete kompetansemål og hvordan det undervises. Derfor er det opp til skolene og lærerne lokalt hvordan mål skal omsettes til praksis.
Skolenes landsforbund samarbeider med blant annet Universitetet i Oslo (UiO) og Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) om forskningsprosjektet HeaLS.
Undersøkelsen går ut i februar 2025. Resultatene foreligger i løpet av høsten samme år.
– Økt søkelys på folkehelse og livsmestring i skolen vil bidra til å styrke barn og unges psykiske helse, og sikre gode samfunnsborgere i fremtiden, sa forbundssekretær Lene Bakkedal til landsstyret i sin introduksjon av prosjektet og dets prosjektleder.
Folkehelse og livsmestring er ikke bare viktige begreper i en læreplan, men sentrale faktorer som påvirker hver enkelt elevs fremtid, understreket Bakkedal.
– Vi i Skolenes landsforbund forplikter oss til å arbeide for at alle elever får et trygt, inkluderende og helsefremmende skolemiljø. Samtidig vil vi sikre at skolens ansatte har de verktøyene og ressursene de trenger for å møte denne utfordringen, og vi oppfordrer alle våre medlemmer til å delta aktivt i dette viktige arbeidet.
Ønsker din skole å bli med i undersøkelsen? Representant for skoleledelse kan klikke her for å melde interesse.
Skolenes landsforbund har spilt inn en podkast med prosjektleder Egil Nygaard, professor ved UiO, der du får en presentasjon av prosjektet:
Relaterte saker
SL: Etterlyser mer kunnskap om ekstremisme
SL: – Behov for kunnskapsløft om ekstremisme
SL: Uttalelse: Inkludering og mestring motvirker ekstremisme
SL: Sterkt og rørende møte med Utøya